14 % respondentů ankety již muselo kvůli robotizaci změnit svou profesi

Redakce Redakce
— vydáno 12. června 2020

V současné době, krátce po karanténě, má řada lidí novou zkušenost s digitalizací, především v oblasti komunikace. Digitalizace a automatizace procesů ale bude pokračovat mnohem dál. Přečtěte si, jak lidé odpovídali na otázku: „Bojíte se nástupu robotizace ve vaší profesi?“

Inzerce

K proběhlé anketě na Profesia.cz se vyjadřuje pracovník portálu Michal Novák: „Bojí se lidé robotizace a automatizace? Výsledky ankety ukazují, že situace není jednoznačná. Více než třetina (36 %) lidí uvedla, že pracují v profesi, kterou robotizace neovlivní. Další téměř pětina (19 %) se s robotizací již potkává, ale neznamená pro ně ohrožení. Obavy z toho, že robotizace v blízké době ovlivní jejich práci, ale vyjádřilo 17 % respondentů, a dalších 14 % lidí už kvůli ní muselo dokonce svou pozici změnit. Poměrně velká část lidí – 14 % – nedokáže situaci posoudit.“

Koronavirus skokově mění priority firem

V mnoha oborech se v posledních dvou měsících výrazně oddělily firmy, které s digitalizací pokročily, od těch ostatních. Některé společnosti jen změnily způsob interní komunikace a kontaktu s klienty, jiné úplně přerušily činnost. Mnohým firmám se zase vyplatilo, že mají dobře vyřešenou dodávku „v posledním kroku“ nebo funkční e-shop, a dokázaly tak prodávat své zboží i v době karanténních opatření.
A co výrobní podniky? Leckde přizpůsobily výrobu aktuálním potřebám – jmenovat můžeme textilní provozy, které se rychle přeorientovaly na šití roušek, dodavatelé plastových dílů, kteří začali vyrábět ochranné masky a štíty, chemické a potravinářské podniky, které část kapacit vyčlenily pro výrobu dezinfekce. Napříč obory je ale jasné jedno – pokud se výrobci chtějí připravit na budoucnost, měli by se zaměřit na flexibilitu svých výrobních kapacit, což znamená automatizaci a robotizaci.

Máme se bát robotů?

Lidé jsou nyní otevřenější v přijímání změn, které nové technologie do jejich životů přinášejí – budou i po uvolnění karanténních opatření zřejmě využívat dodávek „ke dveřím“, některé firmy rozvolní klasický kancelářský pracovní model, v mnoha oborech se minimalizuje přímý kontakt se zákazníky a klienty a očekává se také rozvoj telemedicíny. Přijmou ale lidé i to, že technologie zasáhnou do jejich profesního života a mnozí z nich budou muset hledat uplatnění jinde? Automatizuje se nejen výroba, ale i klientské, administrativní a ekonomické systémy, testuje se využití samořídicích automobilů, robotů pro doručování zásilek, hovoří se o automatizaci velké části manažerských činností.

Další článek: Místo veletrhu můžete navštívit HANNOVER MESSE Digital Days