Analýza: České stavebnictví táhne dopravní infrastruktura

Redakce Redakce
— vydáno 9. října 2015

České stavebnictví letos posiluje především díky budování dopravní infrastruktury. Objem veřejných tendrů na dopravní stavby od začátku roku vzrostl meziročně o více než polovinu na 65,53 miliardy korun. Celkem stavaři od začátku roku od veřejné správy získali 4852 veřejných zakázek za 108 miliard korun. Z pohledu objemu je to meziročně o 1,6 procenta méně, počet zakázek naopak vzrostl o procento. Vyplývá to z analýzy inženýrské a poradenské společnosti ÚRS Praha.

Inzerce

V segmentu pozemních staveb meziročně klesla během devíti měsíců roku hodnota nových zakázek o 18 procent na 22,99 miliardy korun. V segmentu ostatních inženýrských staveb mimo dopravních činil pokles 50,5 procenta na 19,498 miliardy korun. 

Jednou z nejnověji dokončených staveb společností Eurovia CS jsou dva kilometry cyklostezky v Karlových Varech. Foto: Eurovia CS

Počet zakázek vzrostl hlavně díky výraznému růstu zakázek na dodatečné stavební práce, jejichž podíl na celkovém počtu stoupl o deset procentních bodů na 31,9 procenta. Formou dodatků k uzavřeným zakázkám získaly stavební firmy 9,5 procenta hodnoty všech zakázek. 

Statistiku veřejných stavebních zakázek letos výrazně vylepšuje snaha dočerpat peníze z evropských fondů v rámci programového období 2007 až 2014. Letošní rok je poslední, kdy lze tyto peníze čerpat. „Projekty spolufinancované, respektive navržené na spolufinancování z fondů EU se týkaly 2526 zakázek v hodnotě 66,85 miliardy korun. To je 52,1 procenta z počtu a 61,9 procenta z celkového objemu,“ uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Zdeněk Kunc. 

Stavebnictví výrazně pomáhají také obě velké státní investorské organizace. Správa železniční dopravní cesty zadala od ledna do konce září 146 zakázek za 26,686 miliardy korun a Ředitelství silnic a dálnic ČR zadalo 307 zakázek za 19,71 miliardy korun. 

Veřejnou zakázku na stavební práce získalo do konce října 1273 firem. Největší objem získala Eurovia CS, které státní správa zadala 183 zakázek za 3,69 miliardy korun. Z dalších 98 tendrů za 8,72 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s dalšími firmami. Následuje Metrostav se 73 zakázkami za 1,26 miliardy korun a podílu z 11,79 miliardy korun získaných v 79 sdruženích. 

Celkem jedenáct letos zadaných zakázek přesáhlo miliardovou hranici. Největší byla dostavba úseku D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou, kterou s nabídkovou cenou 3,288 miliardy korun získala Skanska. 

„Současný růst stavební produkce pro veřejný sektor je realizován v převážné na zakázkách zadaných v roce 2014,“ uvedl Kunc. Aktuální data nepotvrzuji očekávaný další růst stavební produkce pro veřejný sektor po roce 2015, dodal. 

Hodnota nově vypsaných zakázek meziročně klesla o 34,2 procenta. Podle Kunce to způsobil hlavně úbytek nových zakázek spolufinancovaných z fondů EU kvůli přechodu na nové programové období. Ve stadiu zadávacího řízení ale je sedm velkých tendrů za víc než miliardu korun.

Další článek: Společnosti Tajmac-ZPS loni stouply tržby o 13 procent