Automat odebral námahu manipulantům

Toyota Material Handling CZ s.r.o.
— vydáno 22. ledna 2021

Ve srovnání s rokem 2009, kdy začala společnost Toyoda Gosei Czech s.r.o. z Klášterce nad Ohří využívat 48 V tahače Toyota 4CBTY2 pro plynulejší zásobování výroby bez prostojů, narostla výroba o více než 100 % a celá výrobní hala se zaplnila linkami pro výrobu bezpečnostních prvků a airbagů. Nápor práce, odstranění námahy a zvýšení bezpečnosti manipulace zvládla jedním krokem – zavážením výroby automatickými tahači. Přechod zvládla naprosto plynule bez jediné minuty prostojů.

Inzerce

Jedna z operací v Toyoda Gosei Czech, zásobování výrobních linek materiálem, je zajišťována tahačem v pravidelném asi 10minutovém taktu. Zásoby u jednotlivých linek jsou stanoveny na 30 minut, kdy prvních deset minut je vyhrazeno pro zpracování objednávky materiálu, druhých deset minut se objednávka vyřizuje a ve třetích deseti minutách ji tahač rozváží. Právě na tomto okruhu byl nasazen první automatický tahač. Zbyněk Dvořák, Senior Supervisor TGCZ, uvádí hlavní důvody pro přechod na automatickou manipulaci:

„Obsluze tahače prošlo za směnu rukama až 16 tun materiálu. Byla to náročná a velmi zatěžující manuální činnost. Proto jsme hledali řešení, jak tuto nepříjemnou námahu odstranit. Na základě diskusí s odborníky Toyoty a shlédnutí referenční instalace jsme se rozhodli pro způsob závozu materiálu prostřednictvím automatického vozíku řízeného magnetickou páskou. Technologicky náročnější varianta řízení pomocí laserové navigace byla pro naše podmínky a potřeby zbytečně nadstandardní. Nevyužili bychom všechny možnosti, takže jsme dali plně na doporučení Toyoty. Máme v zásadě již zafixovaný layout výrobních linek, takže souprava bude jezdit po stále stejné trase, která je stabilní a vlastně velmi jednoduchá. Magnetická páska je plně dostačující řešení, které přesně odpovídá této situaci."

K poškození pásky dochází velmi ojediněle. Pracovníci, kteří se kolem automatů pohybují, vědí, na co si mají dávat pozor. Lídři směn kontrolují pásku každý den a ohlídají si i pracovníky, kteří přicházejí z jiných oddělní a na automatický provoz nejsou zvyklí. Pokud k poškození přeci jen dojde, jednoduše vyměníme poškozenou část. Vozík ale dokáže překonat i místo s lehce poškozenou nebo přerušenou páskou.

Kdo je připraven, není překvapen

Zbyněk Dvořák říká, že definitivní rozhodnutí padlo po referenční návštěvě ve společnosti Valeo v Rakovníku. „Měli jsme své představy, ale když jsme viděli reálnou aplikaci, která nám otevřela oči a objasnila všechny otázky, uvědomili jsme si proveditelnost i v našich podmínkách. Provedli jsme testy a simulace s původním manuálním vozíkem, který cvičně jezdil v režimu automatu, bez jakékoli doplňkové činnosti obsluhy a s jen lehce upravenými manipulačními a skladovými procesy. Tím jsme si připravili půdu pro hladký průběh implementace jak technicky, tak personálně, protože i operátoři ve výrobě si postupně a nenásilně zvykali na nový způsob práce. Všechny činnosti jsme si odzkoušeli a byli jsme připraveni tak, že když Toyota automatický tahač dodala, plynule jsme přešli na automatický režim – bez jediné minuty prostoje při zásobování!"

„Zátěž koncentrovanou u jednoho řidiče tahače jsme rozložili mezi osm operátorů u výrobních linek. V podstatě jsme dosáhli pokroku a úspor ve dvou sledovaných oblastech – ergonomii/bezpečnosti práce i ve snížení mzdových nákladů, protože jsme na každé směně ušetřili jednoho nedostatkového pracovníka. Automatický vozík jezdí stále stejnou stopu, stabilní rychlostí, nebourá, neohrožuje okolí, nemá žádné prostoje. Když automat přijede na stanoviště, zastaví a vydá zvukový a světelný signál. Pracovník u výrobní linky si ihned odebere materiál, naloží prázdné obaly, přidá kanbanové karty do přihrádky na tahači a odešle jej na další stanoviště. Tam přijde další operátor a provede stejné činnosti. Tento postup se stále opakuje. O další automatizaci samozřejmě uvažujeme, jedná se o trasu svozu finálních dílů na hale TG 2, na hale TG 1 máme už také automatický vozík objednán. Bude zajišťovat jak zásobování výroby, tak i svoz finálních dílů," dodává Zbyněk Dvořák.

TGCZ zvolila identický tahač Toyota 4CBTY2, model, který už využívá mnoho let a má s ním velmi dobré zkušenosti, jen v automatickém provedení. Kromě automatů se v prostoru výroby pohybují i dva tahače Toyota TSE300 s li-ionovými bateriemi a servořízením s tradiční lidskou obsluhou. „Jejich úkolem je svoz již hotových výrobků. Celý proces manipulace je proto organizován tak, aby vozíky nikdy nejely proti sobě, ale stejným směrem. V případě potřeby má automat přednost v jízdě. Nabíjecí prostor li-ionových vozíků je umístěn do nejméně frekventované uličky, aby případně nebránily v pohybu automatům, které jezdí i v době přestávky manuálně řízených strojů. Automaty mají standardní olověnou baterii a její včasnou výměnu si hlídá lídr směny. Takty zásobování výrobních linek musí být přísně dodržovány. Půlhodinová rezerva není velká, ale hodinové zásoby mít nemůžeme. Skladovací prostory u linek by se výrazně rozrostly všemi směry, a o to nestojíme," říká na závěr Zbyněk Dvořák.

Další článek: Vítězem Robothonu se stala aplikace, která dokáže odhalit fake news