Autonomní mobilní roboty (AMR) nabízejí přínos v intralogistice

Ing. Tomáš Trojan Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 10. března 2020

Na základě výzkumu společnosti Mobile Industrial Robots (MiR), který byl proveden mezi americkými průmyslovými podniky, uvažuje 78 % firem o automatizaci logistiky využitím robotů AMR (autonomních mobilních robotů). Dotazovány byly firmy z oblastí automotive, elektrotechniky, FMCG a 3PL logistiky.

Inzerce

Největšími optimisty v oblasti integrace AMR robotů do logistiky z pohledu jednotlivých odvětví jsou automobilové společnosti, když během příštích dvou let zvažuje implementaci 88 % z nich. Z elektrotechnických společností vidí možnost nasazení během dvou let 60 %, dalších 30 % od tří do pěti let. V segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG) je to 58 % podniků během dvou let, stejně jako u nezávislých poskytovatelů spedičních služeb (3PL). 

Nasazení autonomních robotů poskytuje významné obchodní přínosy, od optimalizace pracovních a provozních nákladů až po zvýšení produktivity, přesnosti dodacích termínů a efektivity. Velký potenciál vidí opět zejména firmy z odvětví automotive, kdy 64 % společností považuje nasazení AMR technologií za přínosné pro celkové náklady, bezpečnost a kvalitu. 16 % automobilových podniků navíc považuje AMR za konkurenční výhodu. V případě FMCG segmentu vidí výhody v oblasti nákladů, bezpečnosti a kvality dokonce 79 %, na druhou stranu je o tomtéž přesvědčeno 43 % elektrotechnických podniků a jen 25 % poskytovatelů 3PL spedice.   

 Více než 50 % respondentů jak z automotive tak spedice uvedlo, že největší překážku pokročilých automatizačních projektů představuje nedostatek kvalifikovaného personálu. V elektrotechnickém segmentu se takto vyjádřilo 35 % respondentů a v odvětví FMCG 30 % respondentů. Více než polovina respondentů ze všech odvětví se rovněž vyjádřila, že investice do jejich automatizačních projektů mají pomalou návratnost. Téměř 40 % FMCG a elektrotechnických podniků navíc tvrdí, že jejich procesy jsou předmětem častých změn či nejsou natolik masové, aby je bylo možné automatizovat.    

„Implementace nové technologie jako AMR se často označuje jako technická či technologická investice a přitom se jedná především o podporu obchodních procesů. Sdílené zkušenosti takových zákazníků jako Whirlpool v Polsku či Visteon na Slovensku mohou pomoci dalším firmám porozumět obrovskému potenciálu, který automatizace interní logistiky nabízí,“ dodal Jesper Sonne Thimsen, obchodní ředitel MiR pro střední a východní Evropu.    

Studie byla provedena na konci roku 2019 mezi 117 americkými průmyslovými podniky.

Více informací lze nalézt na: www.mobile-industrial-robots.com. 

Další článek: Izolace vám kybernetickou bezpečnost v průmyslu nezajistí