Bosch Rexroth je stabilní partner pro úspěšnou dlouhodobou spolupráci

obr-02-bosch

Přestože žijeme v době, kdy se e-shopy prosazují i v obchodu s průmyslovým zbožím, je Petr Nedorost, jednatel obchodní společnosti PK SERVIS, přesvědčený, že klíčem k úspěchu jsou, a ještě dlouho budou, šikovní lidé. Dobří obchodníci dokáží pochopit, co zákazník hledá a poskytnou mu nejen kvalitní zboží, ale i technickou podporu a služby.

Inzerce

PK Servis dodává zákazníkům po celé České republice komponenty, jako jsou ložiska, lineární vedení, montážní technika, pneumatické a hydraulické systémy, řemeny, maziva a další strojní součásti. Tyto díly míří nejčastěji do automobilového průmyslu, ale zásobují i petrochemický a sklářský průmysl, vybavují se jimi balicí stroje nebo také linky pro výrobu papíru.

Petru Nedorostovi, jednateli společnosti PK SERVIS, záleží na silné Evropě.

Jaká je vaše role na cestě komponent od výrobce k zákazníkovi? Co nabízíte zákazníkovi navíc, než kdyby si díl koupil přímo od výrobce?

V našem názvu máme slovo SERVIS. Na tom jsme postavili kulturu naší firmy od prvopočátku. Naší přidanou hodnotou je v první řadě velmi dobrá technická podpora u koncových zákazníků. Celý tým firmy PK SERVIS včetně pracovníků ve výrobě se účastní pravidelných školení a seminářů. Díky tomu dokážeme držet krok s velmi rychlým vývojem produktových řad a nabízet vždy to nejlepší, co je aktuálně na trhu. Další velkou přednost, oproti dodávkám přímo od výrobců, vidíme ve vlastních skladových zásobách, optimalizaci rozpracovanosti zakázek s následnou rychlou expedicí zboží a výrobků ke koncovému zákazníkovi. A navíc máme vlastní výrobu, upravujeme profily a kolejnice na požadované rozměry. V praxi to vypadá následovně: Zákazník potřebuje lineární vedení Bosch Rexroth, celkem 20 vozíků ve 3 velikostech a kolejnice na míru. Při standardním objednání u výrobce by v několika zásilkách obdržel z různých výrobních závodů či skladů 4, 5 a 11 vozíků a kolejnice, které by si musel navíc zkrátit na požadovanou délku. Když si u nás objedná 20 vozíků na čtyřmetrových kolejnicích, zajistíme logistiku i výrobu a v jedné zásilce mu dodáme přesně to, co potřebuje. A to ani nemluvím o tom, že zvláště u větších poptávek si zákazník někdy objedná díly, které k sobě nepasují a my musíme přemýšlet za něj a vybrat správný díl, aby mu sestava správně fungovala. V nabídce Bosch Rexroth i ostatních našich partnerů jsou tisíce položek a vůbec není jednoduché se v nich vyznat.

Kdo a kde za firmu PK SERVIS tyto služby zajišťuje?

Sídlo společnosti je v Táboře, kde máme ve vlastních budovách obchodně administrativní centrum se sklady, dílnami, kancelářemi i prodejnou. Aktuálně zaměstnáváme 22 lidí a dosahujeme ročního obratu kolem 150 milionů korun. V dodávkách komponent zákazníkům se zaměřujeme zejména na špičkové výrobce Bosch Rexroth, NSK, Ammega, Emerson a TotalEnergies, které zastupujeme jako certifikovaní partneři.

Stále se mluví o problémech v dodavatelských řetězcích. Jak vidíte současnou situaci?

Nazval bych to: kdo dřív přijde, ten dřív mele. Problém je ale komplexnější. Dodavatelé byli zvyklí pravidelně zdražovat, což je s rostoucími náklady pochopitelné, ale přináší to také neschopnost evropských výrobců konkurovat v celosvětovém měřítku. Mohl bych vyjmenovat několik našich zákazníků, kteří kvůli těmto navýšeným vstupům aktuálně bojují o přežití. Drtivá většina dodavatelů a výrobců navíc vyráběla v asijských zemích. Vývoj například v oblasti automatizace a robotizace trvá měsíce a roky a platíme ho my všichni v EU. Je vážný problém, když toto know-how pak někde zkopírují a téměř ze dne na den začnou vyrábět například speciálně vyvinutá ložiska, vstřikolisy, mobily nebo auta. Musíme usilovat o udržitelnost výroby v rámci evropského kontinentu. Což řada našich partnerů ví a výrobu si zde drží, mezi nimi i Bosch Rexroth.

Mezi služby zákazníkům patří i dělení materiálu na požadované rozměry.

Jak tedy zajistit, aby evropské firmy udržely technologický náskok?

Jak jsem už naznačil, přesun výroby do Asie skoro vždy vede k úniku know-how. Z našich partnerů s tím mají velmi špatné zkušenosti například výrobci ložisek. Ale abych mluvil za naši firmu, jednoduše spolupracujeme s těmi nejlepšími a vyplácí se nám to. Komponenty, které prodáváme, nejsou levné, někdy právě naopak, ale my i naši zákazníci jsme přesvědčeni, že to stojí za to. Bosch Rexroth je značka s více než stoletou historií a neustále přichází s inovacemi, přitom výrobu si drží zejména v Německu, tomu já prostě věřím. Cokoliv prodáme, za tím stojí technická podpora, nejen dnes, ale i za deset let. Dostáváme nabídky, abychom prodávali čínské řemeny, nebo turecké hliníkové profily, ale touto cestou PK SERVIS prostě nejde. Máme svoje zákazníky, kteří na nás spoléhají a my zase víme, že se můžeme spolehnout na své dodavatele. Buduji dlouhodobou spolupráci a vyplácí se mi to. Podívejte se, jaká je aktuálně situace pár stovek kilometrů od nás na východ, vzpomeňte si na covid, to jsou důvody, proč spolupracujeme s evropskými dodavateli, kteří dávají práci lidem u sebe doma a také tady platí daně. Jsem proevropský. Byť třeba „nucené“ šílenství v elektromobilitě není mým šálkem kávy a ani levnou pracovní sílu z východu nevnímám jen jako spásu našeho průmyslu.

Jak probíhá vaše spolupráce s Bosch Rexroth v praxi? Neperete se o zakázky?

Je to stejné jako u každé jiné velké firmy a jejích distribučních partnerů. Máme jasně daná pravidla a těží z toho obě strany. V České republice si Bosch Rexroth drží asi 300 velkých zákazníků, kterým dodává napřímo a smlouvy se uzavírají z velké části na úrovni mateřských firem v zahraničí. Vedle toho jsou tu ale tisíce firem, které by Bosch Rexroth se svým počtem zaměstnanců ani nedokázal pokrýt, zatímco my, jako jeho certifikovaný partner, a samozřejmě i další prodejci, máme možnost se jim zodpovědně věnovat. České zastoupení Bosch Rexroth nedrží víceméně žádné skladové zásoby, zatímco my zajišťujeme sklad nejprodávanějších dílů a pro důležité zákazníky máme jejich klíčové komponenty neustále k dispozici.

PK SERVIS zajišťuje sklad nejprodávanějších dílů.

Kromě výběru těch nejlepších partnerů, na čem dalším stavíte svou budoucnost?

Možná vám bude připadat, že se opakuji, ale 80 % úspěchu vidím v našich zaměstnancích. Přestože sami provozujeme e-shop, osobní kontakt se zákazníky považuji za naprosto klíčový. Naše budoucnost stojí na kvalitě dodávek zboží, spokojenosti obchodních partnerů, včetně těch nejmenších. Ti totiž mohou v budoucnosti patřit mezi ty nejvýznamnější a obratově největší. Za 22 let existence vidíme, že každé odvětví v průmyslu má svůj čas rozvoje a růstu, tak i rizikového útlumu a možného pádu. Díky dobrému týmu umíme být flexibilní. Opět musím připomenout dobu covidových restrikcí, dnes je jen málo uvěřitelné, co všechno jsme museli v tak krátké době změnit, přizpůsobit novým podmínkám. Nevzpomínám na tu dobu vůbec rád, ale dobře ilustruje, v čem je naše síla a vlastně i síla celé Evropy.

Zákazníci oceňují dodávky kolejnic s přesnou délkou.

Čím se tedy podle vás vyznačuje dobrý zaměstnanec, například obchodník?

To není jednoduché. Když dostanu do ruky životopis nového uchazeče o práci, vždycky rád vidím, když sportuje a má nějaké koníčky. Vypovídá to, že dovede soustředěně věnovat úsilí něčemu, co ho baví. Také má kde upustit páru po práci. Absolvování vysoké školy je také dobré znamení a ani mi moc nezáleží na tom, v jakém oboru. Samozřejmě je dobře, když ti lidé tíhnou ke strojírenství a technickému přemýšlení, ale vždy jde o správnou kombinaci nadání. Řekněme zjednodušeně třeba 70 % „měkkých dovedností“ a 30 % těch „tvrdých“.

Do své práce hodně investujete. Co na oplátku dostáváte zpátky?

Prostě mě to baví, moje práce mi dává smysl. Včera oslavil 80. narozeniny jeden náš zákazník, s nímž spolupracujeme od samého počátku, tedy už 22 let. I jeho to baví, pořád chodí do práce, každý den. Pokud je alespoň malý zlomek lidské práce radost a potěšení, i život je následně vnímán často pozitivněji. Příkladem je třeba jezdec Formule 1 Fernando Alonso, který ve svých 43 letech s přehledem poráží o dvě generace mladší jezdce aktuálního seriálu. Prostě ho to pořád baví! K těmto lidem mám velký respekt.

Další článek: TruBend 7050 vnese do vašeho ohýbání novou dynamiku