České firmy pracují dál
Některé velké výrobní závody v naší republice přerušily výrobu, což je od nich naprosto zodpovědný přístup. Ale většina českých firem pracuje dál, jen v mírně omezeném režimu. Přinášíme vám stručný souhrn opatření a strategií, které pomáhají firmám pokračovat v práci i přes omezení spojená s šířením onemocnění COVID-19.
Inzerce
Pořadatelé veletrhů mají zlé časy
Tradiční jarní setkání strojařů v Tajmac-ZPS, Kovosvitu nebo Misanu padlo za oběť virové nákaze. Rovněž jsme přišli o Amper a také největší konferenci o IT bezpečnosti Security 2020. Nemá smysl vyjmenovávat další padlé, ale každý je jistě zvědavý na budoucnost.
Jak v této době pracuje tým, který připravuje MSV Brno nám sdělil ředitel veletrhu Michalis Busios: „Cílem u nás, na brněnském výstavišti, je soustředit se na akce konané v druhém pololetí roku, přičemž Mezinárodní strojírenský veletrh je nejdůležitější z nich. Proto náš MSV tým pracuje stále naplno a pokračuje v přípravách veletrhu. Pouze jsme částečně vyměnili kanceláře za domácí prostředí. Díky online platformám však není problém realizovat týmové porady nebo jednání s partnery a firmami. Samozřejmě aktuální situace způsobila určité změny v původním plánu příprav. Například jsme prodloužili řádnou uzávěrku přihlášek pro vystavovatele do konce dubna.“
Jak se žije obchodním firmám
Relativně snazší život mají čistě obchodní firmy a obory, které lze zajišťovat převážně z kanceláře. Všichni zaměstnanci firmy FANUC pracují z domu bez jakýchkoliv omezení, což jim umožňuje i nepřerušená výroba v Japonsku. S životem v karanténě se bohužel neslučuje provoz FANUC Academy, takže všechna školení proběhnou v pozdějším termínu. „Žádné jiné změny oproti normálnímu stavu by zákazníci neměli pocítit“, říká marketingový manager, Daniel Havlíček.
Zaměstnanci společnosti Renishaw si s sebou domů odnesli i řadu ne zcela běžného vybavení, takže se i během home office mohou zdokonalovat v práci například s kontrolním systémem Equator, jak nám potvrdil jednatel společnosti Josef Sláma. Pracovníci Renishaw už teď vědí, že si od září do konce roku pravděpodobně nebudou moci vybrat dovolenou, protože budou mít plné ruce práce. Sebevzdělávání, důsledná aktualizace CRM a porady na on-line platformách patří k úkolům na následující týdny.
V české pobočce společnosti Rohde & Schwarz je možnost pracovat doma dána ke zvážení zaměstnancům a polovina jich stále dává přednost docházení na pracoviště, samozřejmě při dodržení odpovídajících hygienických opatření. Jen pro pořádek dodávám, že i zde jsou všechny služby zákazníkům zachovány v plném rozsahu.
Také odborníci na IT bezpečnost z firmy AEC mohou nyní využívat v domácím prostření vybavení, které obvykle nesmí opustit centrálu. AEC patří mezi společnosti, které pro lepší zvládnutí situace ustavily krizový štáb, a to již 2. 3. V AEC patří on-line meetingy s kolegy i zákazníky již dávno ke standardu, takže nyní jen pokračují v zavedené praxi. Marketingový manažer Igor Čech je také spokojený se zpětnou vazbou od zákazníků: „Mnoha podnikům jsme připravovali plány řízení kontinuity činností, havarijní plány, bezpečnostní směrnice nebo jsme školili jejich zaměstnance na práci mimo kancelář. Podle jejich slov si nikdy nemysleli, že je budou muset využít, ale nyní jim tyto postupy velice usnadnily vypořádání se s aktuální situací.“
Ani výrobní firmy se nevzdávají
Množství překážek ve výrobní sféře je o poznání větší, ale přesto firmám stojí za to bojovat dál. Mezi standardní opatření patří v této době měření teploty pracovníků při příchodu do práce, práce na více směn, bezkontaktní předávání zásilek, používání roušek na pracovišti, pravidelná desinfekce společných prostor a výdej obědů v jídelně podle harmonogramu, aby se zde setkávalo co nejméně osob.
Firmy se především snaží dostát svým závazkům vůči zákazníkům, jak nám potvrdil například finanční ředitel TAJMAC–ZPS Jan Kurinec: „Máme zakázky, tak je plníme a omezovat výrobu nechceme. Snižujeme dle možností rizika pro zaměstnance.“
Stejně jako domácnosti i všechny firmy bojují s nedostatkem ochranných prostředků. Situaci shrnula Petra Hejduková, personální manažerka Kovosvitu MAS: „Roušek máme bohužel nedostatek. Denně proto komunikujeme s ostatními firmami a sháníme je. Roušky distribuujeme zejména zaměstnancům vystaveným nejvyššímu riziku, tedy těm, kteří přijdou do styku s osobami mimo podnik.“
Vladimír Schnurmpfeil, jednatel společnosti Murrelektronik CZ, uzavírá výzvu zaměstnancům těmito slovy: „Dlouhodobá partnerství jsou charakterizována vzájemnou kompetencí a solidaritou v obtížných dobách a hledáním společných řešení.“ Tím je myslím výstižně řečeno, co všichni poslední týdny cítíme: že díky společnému nasazení zkoušku ohněm zvládneme a možná se ještě naučíme pracovat efektivněji a více si vážit svých partnerů.