Co je „enšitifikace“, aneb jak NEkomunikovat přes LinkedIn
Víte, co je „enshittification“? Schválně zůstávám u anglicismu, protože se zdráhám vymýšlet český překlad, byl by totiž hodně vulgární. Tento pojem definoval vloni renomovaný kanadský novinář Cory Doctorow a týká se úpadku sociálních sítí. Zde si povíme o LinkedIn.
Inzerce
LinkedIn je známá sociální síť zaměřená na firemní uživatele. Svého času šlo o jednu z historicky největších akvizic, když za tento web v roce 2016 zaplatil Microsoft ohromných 26,2 miliardy dolarů. Investice to byla rozhodně dobrá, protože zatímco jiné sociální sítě stagnují v růstu a degradují ve svém obsahu k čím dál útržkovitější banalizaci, uživatelská báze LinkedIn se za posledních pět let skoro zdvojnásobila a postupně se blíží jedné miliardě registrovaných účtů.
Je přirozené, že každý si na LinkedIn hledá to, co je mu blízké. Síť sice primárně vznikla pro hledání nových pracovních příležitostí, dnes je ale pestrou směsicí nejrůznějšího obsahu snad ze všech oborů, na jaké si vzpomenete. Autor tohoto článku LinkedIn využívá už mnoho let (zpočátku spíš pasivně).
V osobní rovině pro mě představuje náhražku adresáře kontaktů. V podstatě už u sebe vůbec nenosím tištěné vizitky – když se spolu někde setkáme a máme si co říct, spojíme se přes LinkedIn. Sleduji účty, které mi poskytují zajímavé postřehy z oblastí, které mě zajímají a čistě skrze LinkedIn sám nevyhledávám nové kontakty, jež bych proaktivně oslovoval a žádal o spojení. Navzdory tomu se počet mých „spojení“ rozrostl na zhruba tisíc lidí.
Velká uživatelská báze k LinkedIn samozřejmě přitahuje pozornost marketérů, kterých je zde nyní už určitě víc než personalistů hledajících nové zaměstnance. V závislosti na tom, jakou komunitou se obklopujete, může vaše „zeď“ kypět výlevy zbytnělých eg, vyprahlou korporátní hantýrkou nebo nabídnout vážně podnětný oborový obsah a s tím spojené diskuse, případně může být mixem všeho zmíněného.
Čím dál víc firem začíná LinkedIn používat daleko nad rámec jeho původního záměru a snaží se zde propagovat svoje produkty a služby. Někteří na to jdou přes příběhy a zkušenosti, jiní síť zásobí nicneříkajícím „píárkem“ a nudnou reklamou – každý podle svého umu, fištrónu a gusta. K propagačnímu vytěžování LinkedIn silně přispívá rostoucí nabídka školení, koučů a specialistů, kteří firmám pomáhají hledat si tímto způsobem obchodní příležitosti.
Sama platforma disponuje zajímavými nástroji, které vám při jejich správném ovládnutí nabídnou opravdu vysokou přidanou hodnotu. Můžete si vybudovat velké a loajální skupiny sledujících a postupně se propracovávat až k navázání osobního vztahu a z toho plynoucích obchodních příležitostí. Jde to dělat dobře, zajímavě a užitečně, nebo taky otravně, agresivně a úplně blbě.
Tím se dostáváme k tomu, co je to ta enšitifikace a proč začíná bohužel prosakovat taky skrze sociální síť pro profesionály. Ve velmi stručné zkratce – popisuje se tak úpadek komunitní online platformy v důsledku komerčních tlaků, které nakonec převáží a zabijí příjemnou uživatelskou zkušenost. Dlouhý text tomuto trendu nedávno věnoval magazín Wired, kde si všímají toho, jak enšitifikace rozkládá například TikTok, Facebook nebo Amazon.
Enšitifikace, které si můžete všimnout na LinkedIn, přichází od samotných uživatelů. Někteří z nich totiž nabývají dojmu, že když je tato síť „profesní“, je to něco jako tržiště, kde si lze navzájem cokoliv z placu nabízet. Ať už jsou k tomu motivování nejrůznějšími kouči, nebo neumějí sami od sebe tuto komunikační platformu uchopit přirozeným způsobem, jejich aktivity zaplevelují tento online veřejný prostor obsahem, který se v ničem neliší od nevyžádaných obchodních sdělení, jež zahlcují e-mailové schránky. Jen místo nich využívají neveřejný chat, primárně určený pro přirozenou soukromou komunikaci mezi uživateli. Děje se tak v rostoucí míře, která při vyšších počtech sledujících může přerůstat onu únosnou mez, když se z nedorozumění stává systémová záležitost.
Rozhodně je v pořádku založit si firemní stránku, budovat si na ní prostřednictvím zajímavého obsahu komunitu a tuto komunitu potom oslovovat všemi možnými a legálními nástroji. V pořádku však není požádat někoho o navázání spojení, abyste mu vzápětí vpálili do soukromé komunikace nabídku finančního poradenství, leasingu na auto nebo ušití košile na míru. Pak totiž dáváte najevo, že pro vás není LinkedIn ničím víc než schránka, do níž cpou supermarkety své papírové letáky se slevou na banány.
Byla by škoda, kdyby LinkedIn plný zajímavého profesního obsahu a cenných kontaktů zahlušili naspídovaní obchodníci v modrých oblecích, kteří v něm spatřili jen další důl k vytěžení. Proto dávám všanc firemní desatero, jak správně používat LinkedIn. Je jednoduché, možná až trochu monotónní. Ale někteří by si ho měli vzít k srdci.
1. Nebudeš spamovat
2. Nebudeš spamovat
3. Nebudeš spamovat
4. Nebudeš spamovat
5. Nebudeš spamovat
6. Nebudeš spamovat
7. Nebudeš spamovat
8. Nebudeš spamovat
9. Nebudeš spamovat
10. Nebudeš spamovat
(Tento článek je tzv. Homolova glosa. Berte jej s nadhledem, jako výron informačního přetlaku v hlavě vydavatele technických médií, který už pro jiné povinnosti sám nestíhá psát, ale občas prostě musí.)
Další článek: Pardubice se na tři dny staly centrem robotiky a automatizace