Digitalizace rozproudí jakýkoliv byznys

Iva Duroňová vydáno dne 28. ledna 2019

Digitalizace a automatizace výroby patří k tématům o nichž se intenzivně hovoří již několik let, a to především v souvislosti s automobilovým průmyslem a rychlou výrobou. Prostřednictvím progresivních webových aplikací však lze rozproudit téměř jakýkoliv byznys.

Dát firemnímu řízení jasný a pevný řád, uvolnit si ruce od procesů, jež se udělat musí ale člověku neposkytují žádnou kreativu a brzdí ho v další invenci. To vše mohou vyřešit progresivní webové aplikace ušité na míru vašemu podnikání. O tom jak fungují a co vše svým uživatelům nabízí jsem hovořila s Janem Ševčíkem, jednatelem vývojářského studia progresivních aplikací SNADNEE. 

Co jsou to vlastně progresivní webové aplikace (dále jen PWA), lze tento pojem jednoduše popsat?
Určitě ano, je to docela prosté, byť to může znít složitě. Jedná se o software na webové bázi, což znamená, že běží stejně dobře na desktopu, mobilu i tabletu. Zároveň to znamená nižší cenu, protože vám na všechna zařízení stačí jediná aplikace. A především nabízí jednoduchou instalaci, bezproblémový vzdálený přístup a průběžnou synchronizaci dat pro případ výpadku. PWA si jednoduše berou to nejlepší z desktopových a mobilních aplikací a celé to ideálně kombinují.

Jaké jsou nejčastější přínosy těchto aplikací?
Zejména automatizace procesů, přepisování dat, kontroly výpočtů a vizualizace – to jsou čtyři nej. Dále mohu uvést veškeré evidence, analýzy a naprosto zásadní je i nulová chybovost. Když software udělá chybu ihned se opraví a již se nebude opakovat. V dnešní době téměř nulové nezaměstnanosti je výhodou i jeho stabilita, není nemocný, nechce dovolenou, neodejde vám na mateřskou. 

Jakým způsobem PWA vznikají? 
Webové aplikace a systémy vyvíjíme pro firmy na míru, což znamená, že nemáme žádné předhotovené jádro. Jsme zde pro situace kdy unifikované balíčky nestačí. Nastupujeme i v okamžiku, kdy má klient natolik specifický byznys, že pro něho neexistuje žádná škatulka. Vyvíjíme individuální kompletní digitalizace řízení firem, zakázek, výroby, zaměstnanců a projektů do jednoho systému. Řešíme také jen modulové části, nebo vytváříme takzvané mikroaplikace, tedy vesměs jednoúčelové věci. Velmi pozitivní ohlasy máme například na vytvoření jakési nástěnky, na níž majitel či jednatel firmy přehledně vidí důležité a klíčové ukazatele, analýzy postavené na obchodní činnosti, obraty, vývoj nákupu a zájem zákazníka v reálném čase. 

Velkým tématem je získávání dat ze strojů a jejich následná analýza. 
Ano,i my jsme již realizovali několik podobných propojení s konkrétními systémy a stroji, kdy jsme získaná data zpracovávali a vizualizovali. Nelze však paušálně říci, že to bude funkční pro všechny strojové procesy. Víme ale, že PWA dokáží propojit dříve nekompatibilní systémy, což může být pro řadu firem velice zajímavé.

Pro koho jsou dané aplikace vhodné? 
Primárně jsou aplikace určené pro malé a střední firmy a dál bych skupinu uživatelů rozdělil na dvě kategorie. Nejprve zmíním ty, kteří dosud nemají žádný software. Zde je výhod plynoucích z pořízení nespočet. Ať už hovoříme o správě zákazníků, projektů i samotné evidenci objednávek, poptávek, obchodní analýzy apod. Vždy získáte software s bezpečně uloženými a zálohovanými daty, k nimž lze přistupovat odkudkoliv a z jakéhokoliv zařízení. Druhá kategorie uživatelů již nějaký typ softwaru má, ale většinou se jedná o unifikované krabicové softwary, řekněme technologicky nedostačující současným trendům. I těmto uživatelům dokážeme nabídnout řešení. Můžeme naprogramovat stávající systém jako PWA, nebo stávající software zdokonalit a učinit jej srozumitelným a jednoduchým.

Jak probíhá první schůzka s klientem?
Primárně vždy analyzujeme procesy ve firmě, to je náš hlavní úkol. Při první schůzce zjistíme jaké jsou vlastně možnosti, potřebujeme se seznámit s plánem a cílem klienta. Je-li vůle ke společnému postupu, začneme připravovat první verze softwaru. Jakmile je systém doprogramován, spouští se první verze do ostrého provozu a tím celá spolupráce teprve začíná. Je to jako když si pořídíte obchod. Pronájem prostoru a jeho vybavení je začátek. Až feedback od zákazníků napoví co se děje, jaké jsou požadavky z praxe, co je třeba vylepšit či změnit. Na počátku si my ani klient nemusíme uvědomit všechno. Dále pokračujeme provozem aplikace, servisem a také implementací nových nápadů, to už záleží na další dohodě. Opravdu progresivní aplikace totiž roste s vaším byznysem. 

Jak náročné je užívání PWA pro běžné zaměstnance? 
Zaměstnanci jsou od počátku zahrnuti do implementace nové aplikace, čímž se s ní automaticky učí pracovat. Již během příprav společně komunikujeme dané požadavky. Zadavatel může do procesu kdykoliv vstoupit a vznášet své připomínky, ptát se. Jak jsem říkal na začátku, tím, že veškeré aplikace stavíme na míru, musíme požadavky klientů maximálně zohlednit. 

Především starší generace nemá k podobným aplikacím příliš vztah, obává se složitého pracovního prostředí, nevěří si. 
Ano, s tím jsem se také setkal. Obavy však nejsou na místě. Práci s internetem v dnešním běžném byznysu už zvládne opravdu každý. Je proto důležité vědět, že všechny PWA pochází právě z prostředí webu kde vše musí být velmi intuitivní a snadné. Proto i naše softwary vypadají velmi pěkně a jsou jednoduché na užívání. Naši designeři vycházejí z faktu, že pracovní prostředí se musí líbit, musí být přístupné všem a v ideálním případě musí uživatele bavit. Díky počátečním analýzám a spolupráci detailně známe činnosti zákazníka a víme proto, jak vše ideálně sestavit. Navíc poskytujeme mnoho typů zákaznických podpor a školení je běžným standardem. Fungujeme na principu partnerství, vždy se jedná o dlouhodobou spolupráci.

Nelze vynechat finanční náročnost těchto projektů. S jak vysokou investicí je třeba počítat? 
Náklady spojené s řešením na míru jsou vždy vyšší než běžně dostupné softwary. Musíme zohlednit vlastní časovou náročnost, kdy se zákazníkovi plně věnujeme od prvních okamžiků spolupráce. Kdy pečlivě analyzujeme procesy, připravujeme podrobné diagramy, informujeme klienta o průběhu a pracujeme na  prototypu, jenž klientovi dodáme k vyzkoušení. Abych byl konkrétní, u mikroaplikací a jednoúčelových věcí se lze dostat do sta tisíc. Budeme-li se bavit dál, vždy částka startuje na sto tisících a vždy se odvíjí od spektra funkcí. Software na míru je dlouhodobá investice a vždy bude výhradně váš, dokonce si jej můžete pojmenovat jak chcete. 

Kde vás zájemci najdou? 
Naše webová adresa je www.snadnee.com/cs. Na webových stránkách jsou potřebné kontakty, popis vlastní technologie i případy z praxe. Zákazníci mnohdy ani netuší, jak moc může software na míru pomoci v řízení firmy a správě dat. Díky němu může každá firma relativně snadno implementovat digitální procesy, což dnes výrazně navyšuje její ekonomickou hodnotu a navíc výrazně eliminuje chybovost. Vhodně postavený software uvolní ruce i mysl a ušetřený čas umožní věnovat aktivními byznysu a progresivním myšlenkám. 


Příspěvek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první.