Do základních škol se po mnoha letech vracejí „dílny“ v předmětu s názvem Technika

Redakce Redakce
— vydáno 2. září 2019

Žáci druhého stupně vybraných několika desítek základních škol se letos stanou součástí experimentu, jehož cílem je vyzkoušet koncept výuky technických dovedností, zohledňující požadavky dnešní doby.

Namísto zaprášených dílen a opotřebovaného nářadí se mají dnešní žáci v tomto předmětu potkávat s aplikací informačních a digitálních technologií, včetně robotiky nebo 3D tisku. Součástí však má být také předání praktických technických dovedností, které lze užít v každodenním životě.

Předmět, na jehož zavedení se na české poměry docela rychle dohodl ministr průmyslu Karel Havlíček s ministrem školství Robertem Plagou, se opírá o osnovy, jejichž autorem je docent Jiří Dostál z pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Známo dosud nicméně není plošné financování tohoto předmětu, který se má opírat o ne zrovna levné vybavení, jímž drtivá většina škol prozatím nedisponuje. Ladit se má také časová dotace na výuku techniky – v aktuálním „nultém“ ročníku se počítá s jednou hodinou týdně.

Výčet škol, ve kterých se předmět objeví od 2. září 2019 tak zahrnuje pouze velmi omezené množství těch, které jsou již z minulosti na výuku techniky rámcově připraveny. Na všechny školy v České republice by pak měla tato novinka zamířit podle plánů ministerstva do dvou let.

Další článek: Absolventi 3D tisku už se uplatňují ve výzkumu, strojírenství a v lékařství