Dodavatelé do automobilového průmyslu začínají snižovat stavy zaměstnanců

Zpráva ČTK vydáno dne 22. října 2019

Jak vnímají budoucnost svého odvětví z hlediska zaměstnanosti jihočeské firmy působící v dodavatelských řetězcích automobilového průmyslu?

V minulém týdnu oznámila propouštění strojírenská společnost Engel z Kaplice. Kvůli poklesu zakázek propustí téměř stovku z necelého 1000 zaměstnanců. O práci přijde všech 67 agenturních pracovníků, většinou ze Srbska. ČTK to řekl mediální zástupce firmy David Kovařík. Propouštění z Engelu se týká různých profesí: operátoři výroby, manažeři, kontroloři kvality. Pomoc s hledáním nového zaměstnání firma, která vyrábí stroje na vstřikování plastů, nenabízí. Starosta Kaplice Pavel Talíř (KDU-ČSL) neví, co s agenturními pracovníky bude. Do evidence kaplického úřadu práce se zatím přihlásilo pět bývalých zaměstnanců Engelu.

Českobudějovický Robert Bosch, který patří do skupiny největšího výrobce komponentů do aut, zase nenahrazuje zaměstnance, kteří odejdou kvůli přirozené fluktuaci. Firmě d půlky roku vypadly některé objednávky, takže musela upravit své plány. „Nenahrazujeme přirozenou fluktuaci. Z dnešního pohledu nejsou další kroky k přizpůsobení počtu zaměstnanců nutné. Naopak stále intenzivně hledáme kvalifikované vysokoškoláky pro nově otevřené vývojové centrum. Do konce roku zde chceme zaměstnat další vývojové inženýry,“ řekla ČTK vedoucí personálního oddělení Bosche Barbora Schelová. Firma měla loni rekordní obrat 21,4 miliardy Kč, provozní zisk byl 595,9 milionu Kč.

Strojírenský holding Motor Jikov Group, který má 850 kmenových zaměstnanců a 150 agenturních, zvažuje, že agenturní začne propouštět. ČTK to řekl předseda představenstva Miroslav Dvořák, který je i viceprezident Sdružení automobilového průmyslu. Víc než 60 procent obratu holdingu tvoří zakázky pro automobilový průmysl. Určitou recesi Dvořák cítí, i když firma by měla díky novým zakázkám mít podobné tržby jako loňských 1,8 miliardy korun.

Strakonická strojírenská firma ČZ, která zaměstnává asi 1300 lidí a vyrábí hlavně pro automobilový průmysl, krizi vnímá, propouštět se ale nechystá. Má i nové zákaznické projekty. „Za krizí stojí politická rozhodnutí v EU i jinde, což způsobuje, že velcí výrobci z automotive vyčkávají, neinvestují, protože nevědí do čeho. Nejistota je všude znát a promítá se to na subdodavatele. Evropa si sama podráží nohy, naše místa ráda zaujme jihovýchodní Asie,“ prohlásil mluvčí ČZ Jan Pěnkava.

Pokles v odvětví cítí i ředitel strakonického závodu firmy Dura Automotive CZ Jindřich Mandl. Firma v jižních Čechách zaměstnává 1500 lidí. Propouštět nebude. „Máme nový velký projekt, budeme stoprocentně lidi nabírat,“ řekl Mandl.

Propouštět nebude ani firma Faurecia, jež má v Česku sedm závodů, z toho dva v Písku, v ČR kolem 5000 zaměstnanců. Vyjádřila se tak Lenka Hauptmanová z marketingu Faurecie. Firma očekávala, že odvětví výfukových motorů může klesnout, proto loni koupila společnost Clarion, aby rozšířila portfolio produktů.

Příspěvek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první.