Firma Garrett v Brně představila první osobní vůz s technologií E-Turbo
Garrett Motion Inc., přední dodavatel diferencovaných technologií pro automobilový průmysl, oslavuje v těchto dnech 15 let od zahájení svých aktivit v České republice. Při této příležitosti představil v brněnském vývojovém centru testovací vůz Audi Q7 s technologií E-Turbo, jenž je prvním vozidlem s touto technologií v České republice.
Inzerce
Audi Q7 s technologií E-Turbo je testovací prototyp sloužící k ověření provozních charakteristik technologie elektrifikovaného turbodmychadla, která bude poprvé uvedena do sériové výroby společností Garrett. Brněnské týmy spolupracovaly na přípravě demonstračních prototypů a stále probíhá testování této technologie v brněnské laboratoři. Tato technologie je vyústěním vývojových aktivit brněnského týmu pro tým Ferrari F1. Po letech vývoje pro motorsport tedy nachází tato technologie svoje uplatnění v běžném provozu.
Díky E-Turbu od společnosti Garrett míří skvělé technologie z F1 do sériových aut.
Princip technologie E-Turbo vysvětlil v Brně odborné veřejnosti viceprezident a globální ředitel společnosti Garret Motion, Craig Balis: "Turbodmychadla využívají dvě malá oběžná kola, turbínové a kompresorové, spojené hřídelí. Turbínové kolo využívá energie jinak nevyužitých výfukových plynů, díky čemuž může kompresorové kolo natlakovat vzduch do sání motoru. Jednoduše řečeno, výfukový plyn roztáčí kolo turbíny a kolo kompresoru na druhé straně hřídele tlačí okolní vzduch do motoru, což dodává zrychlení vozidla dobře známý efekt „turbo boost“. E-Turbo“ používá tento základní koncept, ale přidává mezi tyto dva ventilátory elektrický motor, což umožňuje následující dva efekty. Za prvé, elektrický motor umožní rychlejší náběh turbo efektu, a tak dojde k přeplnění od volnoběhu, přičemž se efektivně eliminuje prodlení mezi tím, kdy řidič šlápne na plynový pedál a sám pocítí akceleraci. A protože se systém nespoléhá na interní spalovací motor, který vozidlo pohání, dochází také ke snížení spotřeby paliva a snížení emisí výfukových plynů. Za druhé, a co je ještě důležitější, E-Turbo může elektricky rekuperovat energii tím, že využívá přebytečný výfukový plyn k výrobě elektřiny a v případně hybridů dobíjí baterii.
Centra v Brně a Praze zaměstnávají v současné době stovky vysoce kvalifikovaných a vzdělaných vývojářů. Týmy odborníků z různých zemí jsou orientovány na obory strojního, materiálového, systémového, elektrického a elektronického, softwarového inženýrství stejně jako i projektového řízení. Zaměstnanci společnosti Garrett z České republiky jsou tvůrci mnoha uznávaných patentů a inovativních řešení pro technologie přeplňování benzínových i naftových motorů. Garrett velmi úzce spolupracuje s vysokými školami a jejich studenty. Zajímavostí jistě je, že 37 % tvoří ženy, a jak s úsměvem uvedl ředitel české pobočky Libor Urbanec, jedná se možná o všechny ženy studující v Brně strojírenské obory.
"Technologie pro motoristický sektor, na které se podílíme v Brně, je vynikající příležitostí, jak být prvními průkopníky nových řešení, která se následně přenáší do technologií, které každodenně používáme v osobních a užitkových vozidlech. Elektrifikované přeplňování, na kterém se brněnský tým podílí, pomáhá výrobcům vozidel splnit vyhlášky týkající se přísnějších emisních cílů a přitom stále zajišťuje radost z řízení," doplnil Balis.
Značka Garrett je téměř 65 let symbolem pro diferencované technologie, které pomáhají výrobcům motorových vozidel zvýšit výkon pohonných jednotek a řiditelnost vozidel, a to společně s další výhodou spočívající ve snižování objemu motorů pro snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Technologie, výzkum a vývoj této společnosti nás velice zaujal a program úterní akce byl natolik pestrý, že se v následující dnech můžete těšit na další zajímavosti a informace, které pro vás připravíme, a které najdete na stránkách www.strojirenstvi.cz.
Více na: www.garrettmotion.com
Další článek: Technologie Renishaw dokáže identifikovat mikroplasty v životním prostředí