Hydraulika bude mít vždy ve strojírenství své místo

Bosch Rexroth, spol. s r.o.
— vydáno 11. ledna 2023

Společnost inodo je certifikovaným partnerem Bosch Rexroth. Místo toho, aby si stěžovali, že e-shopy vytlačují tradiční odborné prodejce, vložili svoji odbornost do vlastního e-shopu a nyní prodávají díly do celého světa.

Inzerce

Zejména do oblasti mobilních pracovních a zemědělských strojů a manipulační techniky dodává firma inodo hydraulické systémy Bosch Rexroth. Rozhovor nám poskytl pan Radim Sadílek, jednatel společnosti.  

Představte nám prosím stručně firmu inodo. 

Společnost vznikla v roce 2018 jako reakce na stav trhu hydrauliky v malém a středním segmentu. Vzhledem k úzké spolupráci se společností Bosch Rexroth a změnou obchodního modelu této společnosti směrem k partnerskému prodeji jsme v následujících letech prošli certifikačním řízením a specializujeme se výhradně na prodej a podporu této značky. Jsme tedy relativně mladá společnost, která si však zakládá na úzkém vztahu s klienty za využití moderních technologií.   

Pro potřeby testování hydrauliky nabízí inodo i testovací polygon.

Jaká je vaše role v cestě komponent od výrobce k zákazníkovi? Co nabízíte zákazníkovi navíc, než kdyby si díl koupil přímo od výrobce? 

Již při založení společnosti jsme měli jasno, že podpora a poskytování služeb v rámci hlubší komunikace s klienty je to, co naši zákazníci ocení nejvíc. Samotný prodej je už završení společné práce nás a našich zákazníků. Do vzájemné komunikace přinášíme zejména know-how z portfolia produktů Bosch Rexroth, v jehož rámci dokážeme navrhnout technické alternativy. Poslední dobou k tomu přistupuje stále důležitější zajišťování dostupnosti.  

Jak reagujete na uplynulé 3 náročné roky a kde vidíte vaši firmu za následujících 5 let? 

Jak bylo řečeno, jsme mladá společnost, ale problémy spojené s pandemií a s aktuální neutěšenou geopolitickou situací se nevyhnuly ani nám. Vzhledem k nejisté situaci cítíme od zákazníků menší ochotu k inovacím a změnám ve výrobním portfoliu. Přesto všechno si však myslím, že je náš obor méně zasažen než ostatní.  

Vzhledem k našemu jasnému směru, a to specializaci na řešení hydraulických systémů za pomoci komponent Bosch Rexroth, je naše cesta jednoznačná. Aktuálně se na trhu prosazujeme jako distributor a činnosti jako projekce, konstrukce, programování řídicích jednotek na jednotlivé projekty outsourcujeme. Rádi bychom tyto činnosti zastřešili pod jednu střechou a stali se tak silnějším partnerem pro naše zákazníky.  

Hodně se v poslední době mluví o problémech v dodavatelských řetězcích, jak vnímáte situaci ze svého pohledu?  

Ono se o nich nejen mluví, ty problémy reálně existují. Prožíváme turbulentní dobu, kdy nejistota v politice, zejména na evropské úrovni, se přelívá i do našeho segmentu. Aktuálně se sice trochu stabilizovala situace na poli dodávek nerostných surovin, nicméně je pro nás ještě hodně důležité vyřešit energetickou krizi. Myslím si, že tyto problémy jsou pro náš segment závažnější než pandemická situace.  

Kdo jsou vaši zákazníci? Do jakých oborů dodáváte nejčastěji?  

K našim zákazníkům se řadí zejména střední a menší firmy – ať už přímo výrobci strojů, kterým dodáváme komponenty do jejich sériové výroby, tak koncoví provozovatelé těchto zařízení. Například stavební firmy, zemědělská družstva, ale také výrobní firmy, které při své činnosti využívají třeba lisy či jiná složitější technologická zařízení poháněná hydraulikou. Mezi naše partnery patří také servisní centra, kterým pomáháme nalézt vhodné řešení pro komplexní opravy strojů, aby byl koncový uživatel spokojený jak po stránce vysoké kvality dodaného dílu, tak z hlediska ekonomiky provozu.   

Strojírenství je konzervativní obor, jaké moderní technologie využíváte ve svém oboru?  

V rámci 3D tisku spolupracujeme s VUT Brno, kde jsme know-how jejich techniků již využili pro potřeby řešení hydrauliky u prototypového stroje. Je to technologie, která se ideálně hodí právě pro tento segment a bezkonkurenčně zrychluje vývoj. Digitalizace v rámci hydrauliky je zatím na začátku, nicméně i zde má Bosch Rexroth řešení ve formě služby CytroConnect. Jedná se nejen o monitoring hydraulické soustavy, ale zejména její prediktivní analýzy v cloudu za využití dat nasbíraných provozem. Systém je hojně využíván ve světě, zejména u kritických aplikací. Nyní jsme v procesu zpracovávání případové studie u významné české společnosti na zpracování stavebních hmot a v blízké budoucnosti se s vámi rád podělím o zkušenosti.  

Prodáváte funkční celky, které asi nestačí jen namontovat a zapnout. Jaké jsou kroky, které vedou k tomu, že se z hydraulického dílu dodaného v krabici stane fungující součást stroje?   

Část naší činnosti sestává z prodeje komponentů, kdy zákazníkovi dodáváme díly dle jeho vlastní specifikace, přičemž montáž dílů a uvedení zařízení do provozu je obvykle taktéž v jeho vlastní režii. Druhá rovina naší práce jsou právě dodávky zmíněných funkčních celků. V takovém případě je celý proces mnohem náročnější, počínaje návrhem celého zařízení v souladu se vstupními požadavky zákazníka, vytvořením projektové dokumentace, dodávkou potřebných dílů a následným uvedením do provozu. V tomto případě se aktivně podílíme právě na oživení celého stroje, které spočívá v odborné montáži dodaných komponentů, naplnění okruhu hydraulickým olejem a následném provedení funkčních zkoušek. 

S tím souvisí, že vedle samotných dílů Bosch Rexroth nabízíte i služby, v čem spočívají?  

Mezi nejžádanější služby patří technické poradenství a řešení výhradního skladování. Dále mohu zmínit organizaci činností v rámci oživení funkčních celků a uvedení do provozu, či zprostředkování oprav a servisních zásahů. Také poskytujeme pronájem testovacího polygonu pro testování prototypových strojů. 

Dodáváte do celého světa, do jaké nejvzdálenější (či nejzajímavější) země jste dodávali zařízení?  

Zřízením našeho e-shopu www.rexroth-parts.com jsme se hodně přiblížili světu. Otvírají se nám nyní dveře, které jsme měli v minulosti zavřené či jsme o nich ani nevěděli. Díky tomu mohu říct, že nyní dodáváme komponenty opravdu do celého světa. Díky on-line technologiím není neobvyklé, když řešíte problém na traktoru se zemědělcem v Ugandě, poradíte a dodáte vhodný pákový ovladač údržbě na letišti Kansai v Japonsku, případně poskytnete skladové materiály výrobnímu podniku do Guatemaly.  

Na jakou si vzpomínáte zajímavou zakázku z nedávné doby?  

Každá zakázka je svým způsobem zajímavá. V poslední době si nicméně vzpomínám například na zakázku pro stavební firmu, která urgentně sháněla hydraulický ventil pro svůj autojeřáb. Ten vlivem banální závady na hydraulice zůstal nehybně stát uprostřed stavby a nemohl místo opustit. Naštěstí se podařilo ventil ve spolupráci s Bosch Rexroth velmi rychle sehnat a expresně dodat přímo na stavbu, takže vše dobře dopadlo.  

Jak probíhá vaše spolupráce se společností Bosch Rexroth, neperete se o zakázky?  

Společnost Bosch Rexroth změnila obchodní politiku v oblasti hydrauliky směrem na partnery teprve nedávno. Jako asi všude, každá taková změna sebou přináší nové možnosti a nové výzvy. Všichni si uvědomujeme, že nám jde všem o stejnou věc. Intenzivní vzájemná komunikace vede vždy k úspěchu a ke spokojenosti zákazníka, což je nejdůležitější. 

Rozhodli jste se ve svém podnikání pro hydrauliku, dovedete si představit, že by hydraulické díly mohla v budoucnosti nahradit nějaká jiná technologie?  

Myslím, že v hydraulice je stále budoucnost – ostatně proto jsme také vsadili na partnerství s Bosch Rexroth. Ze zkušenosti víme, že ačkoliv je nyní celosvětový trend hydrauliku nahrazovat například elektrickými pohony, není to stoprocentní a hydraulika se všemi svými nespornými výhodami bude mít vždy ve strojírenství své místo.  

Další článek: Vertikální zemědělství je trend budoucnosti