IBM to s využitím umělé inteligence ve firmách myslí vážně

Ing. Tomáš Trojan Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 29. června 2023

Společnost IBM Consulting představila v Praze nové Centrum exelence pro generativní umělou inteligenci. Cílem je být co nejblíže evropským firmám a nabídnout jim koncept AI (Artificial Intelligence – umělá inteligence), na němž již řadu let IBM pracuje.

Inzerce

Zástupci firmy IBM představili řadu úspěšných implementací, ale připouštějí, že v současnosti je potřebná hlavně poradenská činnost, která představí potenciálním zákazníkům nový pohled na to, co všechno umělá inteligence může nabídnout v jejich podnikání.

Co je to ta "generativní" AI? Je to umělá inteligence, která vytváří nový obsah na základě předchozí zkušenosti. Řada lidí má dnes zkušenosti s nějakým inteligentním chatbotem, který čerpá data z internetu. To je jistě inspirativní nástroj, ale řekněme si rovnou, že touto cestou IBM nejde. Většina zákazníků IBM, kteří chtějí používat AI, pochází z finančního sektoru, dále z energetiky, oblasti lidských zdrojů a marketingu a podobně, to není hra, to je vážná práce. Takže dodavatel i zákazník musí mít kontrolu nad tím, z jakých dat AI čerpá, jak se nakládá s osobními daty a jak validní jsou výsledky. Nástroje umělé inteligence od IBM jsou přesně určené pro konkrétní úkol a v tom poskytují relevantní službu.

IBM věří, že zájem o tyto služby strmě poroste, a jedině firmy, které půjdou s tímto trendem, zůstanou konkurenceschopné. Dosah si zatím můžeme jen domýšlet. „Není na světě žádná disciplína, kde by nemělo smysl se zamýšlet, jak v ní generativní umělou inteligenci využít. V regionu Evropy a Blízkého východu aktuálně nabíráme velké množství lidí pro tuto obast. Naše Centrum exelence má nyní 1000 zaměstnanců, z nichž část pracuje přímo v Praze," říká Petr Vaculík, manažer Centra exelence pro generativní umělou inteligenci.

Úkoly, na které firmy dnes umělou inteligenci s úspěchem využívají, se dají rozdělit do dvou skupin. Prvním je zpracování velkého množství dat do stručného „výtahu“. Jak upřesnil Martin Švík, CTO IBM pro střední, severní a východní Evropu, právě nyní jeho kolegoné dokončili implementaci tohoto typu nástroje v nejmenovaném vydavateltví v Norsku. Aby novináři dokázali odlišit podstatné v záplavě zpráv, připravuje jim AI stručný přehled z mnoha dostupných zdrojů. Druhý typ úkolů už směřuje k usnandnění rutinních se operací. AI při něm navrhuje řešení často se opakujících úkonů, představit si můžeme třeba klientský servis, kde je třeba odpovídat na často se opakující dotazy jen s mírnými odlišnostmi.

Jisté je, že umělá inteligence není jen zábavné povídání s chatbotem, ale výkonný nástroj pro každého, kdo ho umí správně použít.

Následuje celá oficiální tisková zpráva firmy IBM Consulting:

Praha – 29. června 2023: Společnost IBM Consulting otevřela v Praze nové centrum excelence pro generativní umělou inteligenci, které je součástí globálního centra excelence IBM. Rozšiřuje tím stávající celosvětové kapacity IBM Consulting v oblasti AI a automatizace. Těmto oborům se v rámci společnosti věnuje již 21 000 konzultantů, kteří již vypořádali více než 40 000 zakázek pro podnikové klienty. Centrum excelence (CoE) celosvětově sestává z více než 1 000 konzultantů se specializovanými znalostmi v oblasti generativní AI, kteří spolupracují s globálními klienty na zvyšování produktivity IT operací a klíčových podnikových procesů, jako je HR nebo marketing, na zvyšování kvality jejich zákaznických zkušeností a vytváření nových obchodních modelů. CoE je připraven pomoci urychlit transformaci podnikání našich klientů pomocí AI podnikové úrovně, včetně nově uvedeného IBM watsonx, a také technologií z ekosystému našich obchodních partnerů.

CoE má za sebou rychlý start. Jen letos IBM Consulting komunikovala s více než stovkou klientů a dokončila desítky zakázek, v nichž se vedle běžných postupů strojového učení AI uplatnila i generativní AI. Mezi příklady patří poskytování mluveného sportovního komentáře generovaného AI milionům fanoušků na golfovém turnaji The Masters, kombinace generativní AI s IBM Watson® uplatňovaná k ověřování nových aplikací produktů Mitsui Chemicals a použití generativní AI v řízení vztahů se zákazníky pro společnost Bouygues Telecom. Při naší první práci na aplikaci základních modelů AI zaznamenali někteří klienti IBM Consulting až 70% zkrácení doby zhodnocení ve srovnání s tradičními přístupy k nasazování AI.

Generativní umělé inteligenci se tak dostalo velmi rychlého uplatnění. Podniky ji zapojují, aby zlepšily služby zákazníkům, využily nové tržní příležitosti apod. IDC odhaduje, že trh služeb založených na AI vzroste z letošních přibližně 36 miliard USD na zhruba 65 miliard USD v roce 2026. Současně panují důvodné obavy ohledně předpojatosti AI, zajištění bezpečnosti dat a dalších rizik. Naše dlouholeté zkušenosti s umělou inteligencí nám ukazují, že nasadit podnikovou umělou inteligenci ve velkém měřítku vyžaduje integrovanou strategii s více modely a přístup, v jehož fokusu stojí člověk.

V nedávném průzkumu IBM Institute for Business Value2 dotazovaní vedoucí pracovníci uvedli, že jejich organizace využívají generativní umělou inteligenci především v oblasti financí (34 %), lidských zdrojů (41 %), řízení dodavatelského řetězce (45 %), marketingu a prodeje (40 %), zákaznických služeb (57 %) a IT služeb a technologií (63 %). Generativní AI může pomoci automatizovat rutinní úkoly, aby se pracovníci mohli soustředit na činnosti s vyšší hodnotou, a také má obrovský potenciál na poli kreativní tvorby obsahu a kódu, sumarizace obsahu a vyhledávání. Vedoucí pracovníci uvedli, že očekávají, že téměř polovina (48 %) pracovníků v jejich organizaci bude v příštím roce využívat generativní AI k zefektivnění svých každodenních úkolů.

Osvědčené metody a kultura inovací v oblasti umělé inteligence

CoE bude využívat celou řadu generativních technologií AI, od základních modelů až po více než 50 klasických akcelerátorů strojového učení specifických pro danou oblast s cílem pomoci klientům zvýšit produktivitu a podpořit inovace. V rámci IBM Consulting budeme také využívat znalosti IBM na poli AI, abychom ještě více zlepšili interní procesy i poskytované služby klientům. Kromě toho bude CoE společně s klienty a partnery vyvíjet zcela nová řešení a nástroje s využitím inovací generativní AI a výzkumu IBM Research.

V rámci projektu IBM Garage for Generative AI používají konzultanti IBM osvědčenou metodu spolupráce, která klientům pomáhá urychlit inovace v nově vznikající kategorii základních modelů pro generativní umělou inteligenci. To zahrnuje rychlé vymýšlení případů použití a stanovení priorit, otevřený přístup k výběru architektur a trénování modelů, i jejich jemné ladění a škálování na míru konkrétním obchodním potřebám.

IBM Consulting a watsonx

IBM watsonx, naše platforma nové generace pro AI a data, je navržena tak, aby umožnila podnikům škálovat a urychlit uplatnění nejpokročilejší AI s důvěryhodnými daty. Stejným způsobem, jakým jsme založili úspěšnou firmu poskytující služby hybridního cloudu postavenou na platformě Red Hat® OpenShift®, hodlá být IBM Consulting předním poskytovatelem konzultačních služeb pro watsonx. IBM Consulting plánuje zavést postupy založené na uplatnění watsonx, které budou sloužit klientům s hlubokými odbornými znalostmi v oblasti celého řady generativních technologií AI, jako jsou základní modely, AIOps, DataOps a mechanismy řízení AI, a zároveň budeme rozšiřovat naše konzultační služby s partnery.

Otevřený ekosystémový přístup k umělé inteligenci

IBM Consulting uplatňuje otevřený a kolaborativní přístup k plánování, vytváření, implementaci a provozu generativních řešení AI, která zahrnují více modelů v různých cloudech od předních poskytovatelů v oboru. Otevřený ekosystémový přístup pomáhá našim klientům určit správné modely a správnou architekturu tak, aby dosáhli nejlepších výsledků. IBM Consulting disponuje jedinečnými dovednostmi v oblasti technologií IBM, ale také úzce spolupracuje s rozmanitým ekosystémem partnerů včetně společností Adobe, Amazon Web Services (AWS), Microsoft, Salesforce, SAP, řady open source technologií a dalších zdrojů, aby pomohla klientům plně využívat přínosů technologického řešení, které nejlépe odpovídá jejich potřebám.

V nedávném průzkumu IBM Institute for Business Value uvedlo 79 % vedoucích pracovníků, že jejich organizace má problém zajistit, aby jejich modely umělé inteligence byly bezpečné a prosté diskriminačních či předsudečných vzorců. Nové CoE vychází z desetiletí zkušeností IBM Consulting v oboru a doméně, které pomáhají některým z největších organizací na světě transformovat jejich klíčové procesy. Naši konzultanti si osvojili hluboké dovednosti v oblasti uplatňování eticky odpovědného přístupu k AI a praktického uplatnění AI s cílem přinést obchodní hodnotu. Naše schopnosti jsou v oboru vysoce uznávány, společnost IBM ostatně byla právě již po druhé vyhlášena lídrem na tomto poli v průzkumu IDC MarketScape: Worldwide Artificial Intelligence Services 2023 Vendor Assessment.

Petr Vaculík, manažer pražského IBM AI & Generative AI Centre of Excellence

Další článek: Komplex veletrhů v Düsseldorfu nabídl prostor pro obchodní jednání