Jak se skenuje letadlo? Digitalizace krok za krokem

skenovani-letadla-3dees-2

3Dees Industries s.r.o.
— vydáno 1. února 2024

Převedení ručně vyrobeného letounu do digitální podoby je prvním krokem na cestě k jeho sériové výrobě. Skenování takto velkého objektu přináší řadu úskalí, jak je překonat radí odborníci z 3Dees Industries.

Inzerce

,,Německá firma Silence Aircraft nás oslovila s otázkou, zda bychom byli schopni digitalizovat akrobatický letoun, inspirovaný malým modelářským vzletovým modelem, který připomíná anglický Spitfire. Tento model vytvořili bratři Matthias a Thomas Strieker, kteří na základě dobré zkušenosti byli vyzváni k vytvoření skutečného letadla,” říká Daniel Adam, CEO a spoluzakladatel 3Dees Industries.

Jaký přínos měla digitalizace pro výrobu letounu?

Realizace původního letounu probíhala převážně ruční prací, přestože byl na začátku k vytvoření základní formy pro výrobu kompozitních dílů použit CAD modelář. Během ruční výroby se konečný letoun odchýlil od teoretických CAD dat a jeho digitalizace umožnila detailní porovnání, s jakou přesností byl vyroben a jak se liší od původního digitálního modelu. Cílem celého projektu bylo získat reálný tvar letounu v digitálních datech, která se následně použijí pro výpočtové optimalizace a výrobu nových forem – to by mělo vést k automatizaci a zpřesnění celého výrobního procesu letounu.

„Pro prvotní fázi měření jsme zvolili přenosný fotogrammetrický systém TRITOP. Funguje podobně jako dotykový souřadnicový měřicí stroj, který zaznamenává souřadnice diskrétních bodů (nalepených značek), včetně jejich orientace v prostoru (normály). V tomto konkrétním projektu byla hlavní výhoda jeho vysoká přesnost měření, která i u tak velkého objektu byla cca 0,02mm/m,“ popisuje Robert Navrátil, jehož úkolem bylo fyzický model převést do počítače a získat digitální data.

T-SCAN hawk 2 – malé zařízení, velké možnosti

Naměřené referenční body ze „zrcadlovky” sloužily pro následné laserové skenování. Pro získání optimální přesnosti zvolili 3D skener té nejvyšší kvality – T-SCAN hawk 2 s metrologickou certifikací od firmy Zeiss. Tento výkonný mobilní skener byl vyvinut pro oblasti přesné metrologie a dosahuje přesnosti 0,020 mm + 0,015 mm/m.

,,Zařízení je standardně vybaveno integrovanou fotogrammetrií, což umožňuje přesné skenování objektů o velikosti až několika metrů, a to bez použití kódovaných značek,” vysvětluje Robert.

Další významnou výhodou je univerzálnost skeneru – zvládne jak malé díly s drobnými detaily, tak větší objekty, hluboké otvory či obtížně přístupné oblasti. S hmotností menší než 1 kg je tento mobilní nástroj zcela flexibilní. Ještě poměrně nedávno byli měřiči omezeni na dotykové přístroje v klimatizovaných halách pro dosažení co nejpřesnějších měření. Nyní technologie umožňují používat mobilní zařízení k velmi přesným aplikacím skenování i za zhoršených podmínek. Přesnost tohoto skeneru patří aktuálně k těm nejlepším na trhu v ručních laserových skenerech.

Jak naskenovat průhledné sklo kokpitu?

„Aplikovali jsme sublimační sprej od firmy ATTBLIME, konkrétně AB 6. Po zastříkání skla tenkou vrstvou spreje jsme očistili referenční body, které byly na skle nalepené a nasnímané už v rámci první fáze focení TRITOPEM. Během několika málo minut jsme naskenovali povrch zmatněného skla a nechali sprej působit. Po několika hodinách se vrstva nástřiku odpařila a kokpit se stal opět plně průhledný, bez nutnosti ho jakkoli čistit,“ pochvaluje si Robert.

Od skenování k reprodukovatelné výrobě

Výsledkem skenování je finální polygonální model poskytující potřebná 3D data, jež slouží k vytvoření forem – tím se docílí opakovatelnosti výroby letounu. Další využití získaných dat spočívá v porovnání s původními CAD daty, což umožňuje analyzovat odchylky od původního CAD modelu ve srovnání s reálným fyzickým dílem.

Další článek: První průmyslový jeřáb se syntetickým lanem pracuje v Hitachi Energy