Jeřáb Konecranes a servisní smlouva umožňují firmě PLASMAMETAL vyrábět bez prostojů
V nové hale brněnské firmy PLASMAMETAL bylo v loňském roce vybudováno plně robotizované pracoviště pro laserové navařování (LC – laser cladding) exponovaných povrchů strojních dílců jak v oblasti prvovýroby, tak v oblasti renovací. Obsluhuje ji 15tunový jeřáb Konecranes.
Inzerce
Nový 15tunový jeřáb zaváží rozměrné díly průměru až 1100 mm a maximální délky 8000 mm určené k navařování přímo do komory pohyblivými sekčními vraty, včetně části střechy nad osou polohovadla. Jde již o několikátý jeřáb firmy Konecranes, který byl do výrobních hal společnosti PLASMAMETAL instalován. Ovšem dodávka mostového jeřábu CXTD s délkou nosníku 24,16 metrů a nosností 15 tun v roce 2023 byla zdaleka největším společným projektem těchto dvou firmem. Vedle tohoto velkého jeřábu dodávala společnost Konecranes do nové haly ještě jeden mostový jeřáb o nosnosti 5 tun a dvě drážky s nosností 1,2 tuny. 5tumový mostový jeřáb slouží k manipulaci dílů v nové temperované obrobně, kde jsou instalované brusky na kulato a soustruhy. Jedna drážka slouží pro obsluhu temperovaného měrového střediska, druhá pro sklad materiálu na vyvýšené galerii. Druhá drážka připravila realizátorům horké chvilky, jak nám v rozhovoru prozradil jednatel firmy PLASMAMETAL Jan Filipenský.
V čem spočívala výzva při instalaci drážky na galerii? Co dalšího jste při stavbě haly museli překonat?
Jan Filipenský: Především bylo třeba vyřešit, aby hlavní 15tunový jeřáb a drážka měly plošný překryv pro předávání materiálu. Zároveň ale bylo potřeba zajistit, aby v žádném případě nedošlo ke kolizi obou zařízení. To je pro výrobce jeřábů běžné zadání, komplikací bylo, že odsouhlasení požadavků generálního dodavatele a Konecranes na sjetí jeřábů trvalo déle, než se předpokládalo, a nakonec se řešilo v časovém tlaku. Důležité je si uvědomit, že největší výzvou bylo načasování všech kroků stavby. Pro nás je nepředstavitelné, aby výroba stála. Halu jsme stavěli přes Vánoce a každý krok navazoval na předešlý v řádu hodin. Kolegové z Konecranes ukázali, že tyto situace umí řešit, a i přes komplikace, kterým se žádná velká stavba nevyhne, splnili zadání včas a v souladu s bezpečnostními požadavky dokonale.
Záleží nám na tom, s kým spolupracujeme. Máme velmi kvalitní zákaznické portfolio, a proto jsme se rozhodli jít do tohoto komplexního projektu. Nebojíme se i v takto nejisté době jít do odvážných realizací. Stejně tak chceme spolupracovat s dodavateli, kteří ctí stejné hodnoty jako my, kteří žijí tím, co dělají. Konecranes dnes určitě patří do klubu našich nejbližších a spolehlivých firem. Spolupráce v žádném případě nekončí nainstalováním jeřábů. Už teď plánujeme další růst a samozřejmě se na ně spoléháme i v otázce servisu stávajících zdvihacích zařízení.
Co je posláním společnosti PLASMAMETAL?
Jsme technologická firma. Nejcennější, co máme, jsou naše znalosti, které cíleně rozšiřujeme už tři desítky let. Naší specializací, v níž téměř nemáme v ČR konkurenci, je aplikace povlaků vytvořených technologií žárového stříkání. Touto povrchovou úpravou zušlechťujeme nejvíce namáhaných povrchy strojních dílů. Tyto služby využívají zákazníci jak u nových dílů, tak ve velké míře u renovací a oprav. Nanesením povlaku na namáhané plochy zvyšujeme významně nejen životnost dílů, ale také jejich spolehlivost a bezpečnost provozu.
Povlaky mohou být z čistých kovů nebo ze slitin těchto kovů. Tím ale možnosti nekončí, umíme nanášet například i kovokeramické a keramické povlaky. Stručně řečeno nás prakticky nezajímá, na jaký konstrukční materiál povlaky nanášíme, poradíme si téměř se vším. Tato technologie má 4 základní metody, které se liší použitým zdrojem tepla. Může jím být plamen, elektrický oblouk, plasma nebo vysokorychlostní stříkání plamenem (HVOF). Nově jsme rozšířili naši nabídku o technologii laserového navařování.
Vytvoření povlaku je ale jen jednou z několika technologických operací, cokoliv zušlechtíme nastříkáním funkčního povrchu vhodným povlakem, musíme také být schopni v rámci firmy obrobit a vyleštit.
S jakým typem dílců nejčastěji pracujete a jak máte vyřešenou manipulaci?
Dlouhodobě nejvíce zpracováváme rotační díly, hřídele pístnice a nápravy kolejových vozidel, tzn. vnější válcové plochy. Umíme ale povlakovat i vnitřní průměry, rovinné a složitější plochy a tvary. Spolupráce s našimi zákazníky začala především v oblasti renovací opotřebených funkčních ploch, ale záhy jsme začali povlakovat i nové díly. Zvýšení užitné hodnoty bylo okamžité a je dlouhodobé, dochází k výraznému zvýšení životnosti. Například u náprav kolejových vozidel jsme zcela odstranili zadírání a opotřebení funkčních ploch, a současně jsme zajistili touto povrchovou úpravou vysokou odolnost proti korozi.
Druhým strategickým byznysem jsou pro nás opravy dílů pro jaderné elektrárny.
Naše práce je postavena na vysoké preciznosti a tomu podřizujeme i manipulaci, takže spolehlivý jeřáb s mikroposuvy je ta správné a jasná volba.
Vybrali jste si jeřáby Konecranes, čím vás tato značka přesvědčila?
Samozřejmě byla vyhodnocena jako nejlepší ve výběrovém řízení, tam hrála velkou roli cena. Zároveň ale díky přesvědčivému zájmu o zakázku a naslouchání našim požadavkům se technikům i obchodníkům z Konecranes podařilo navrhnout pro nás nejoptimálnější řešení. Kvalitní jeřáb umí dodat řada firem na trhu, ale firma Konecranes pro mě vystoupila z řady právě tím, jak dokázala reagovat na naše specifické požadavky.
Už zde zaznělo, že u této zakázky byly napnuté termíny, proběhlo nakonec všechno k vaší spokojenosti?
Stavba byla sofistikovaně naplánovaná v několika etapách a bylo nutné, aby všechno běželo naprosto přesně. Jednak kvůli minimalizaci prostojů ve výrobě, ale také abychom dodrželi podmínky dotace, kterou jsme na stavbu získali. Zároveň jsme bourali starou halu a stavěli na jejím místě novou, jeřáb bylo nutné nainstalovat do rozestavěné haly a teprve potom pokračovat v dalších stavebních pracích, opravdu to vyžadovalo pevné nervy. Navíc, realizace stavby spadla do období, kdy byly všechny materiály nehorázně předražené, zaplatili jsme prakticky dvojnásobek kalkulované ceny, ale nedalo se s tím už nic dělat. Pokud vím i Konecranes musel řešit komplikace se zrušenými dodávkami materiálu z ukrajinských oceláren. Všechny termíny v Konecranes nakonec dodrželi, i když je to určitě stálo velké úsilí.
Je jasné, že jeřáby jsou pro vaši výrobu životně důležité. Kolik si k nim držíte náhradních dílů?
Toto necháváme plně na firmě Konecranes a máme vyzkoušené, že reagují opravdu velice pružně. Máme s nimi podepsanou servisní smlouvu na všechny naše jeřáby a plně na ně spoléháme. My se potřebujeme věnovat svému byznysu a necháváme na firmě Konecranes, aby se zase věnovala tomu svému. Ve smlouvě máme garantované termíny na dojezd technika, doručení dílů atd. Potřebujeme vyrábět bez přerušení a děláme pro to všechno.
Ještě mi prosím popište laserovou buňku a její otevírací strop.
Významnou část nové haly zaujímá robustní kabina pro laserové navařování. Abychom ušetřili čas manipulace, její posuvné sekční dveře umožňují zároveň otevřít bok i strop, takže díl do pracoviště vložíme přímo mostovým jeřábem. Při využití mikroposuvů a dálkového ovládání je to navíc velice přesné a bezpečné řešení.
Jak jsou s jeřáby spokojeni vaši zaměstnanci, kteří je denně používají?
Všechno je, jak má být. Nemám jedinou stížnost nebo podnět, že by něco mělo být vyřešeno jinak. Konecranes nám dodal 100% to, co jsme požadovali. Do budoucna chceme využívat smart funkce, které Konecranes nabízí, například softwarovou ochranu proti rozkývání břemene a podobně. S panem Müllerem z Konecranes máme velmi dobrý vztah a pravidelně se vídáme, abychom probrali další možnosti zlepšení stávajícího stavu a další spolupráce.