Jeřáb Konecranes a servisní smlouva umožňují firmě PLASMAMETAL vyrábět bez prostojů

obr_01_konecranes

Konecranes_Logo Konecranes and Demag s.r.o.
— vydáno 16. října 2024

V nové hale brněnské firmy PLASMAMETAL bylo v loňském roce vybudováno plně robotizované pracoviště pro laserové navařování (LC – laser cladding) exponovaných povrchů strojních dílců jak v oblasti prvovýroby, tak v oblasti renovací. Obsluhuje ji 15tunový jeřáb Konecranes.

Inzerce

Nový 15tunový jeřáb zaváží rozměrné díly průměru až 1100 mm a maximální délky 8000 mm určené k navařování přímo do komory pohyblivými sekčními vraty, včetně části střechy nad osou polohovadla. Jde již o několikátý jeřáb firmy Konecranes, který byl do výrobních hal společnosti PLASMAMETAL instalován. Ovšem dodávka mostového jeřábu CXTD s délkou nosníku 24,16 metrů a nosností 15 tun v roce 2023 byla zdaleka největším společným projektem těchto dvou firmem. Vedle tohoto velkého jeřábu dodávala společnost Konecranes do nové haly ještě jeden mostový jeřáb o nosnosti 5 tun a dvě drážky s nosností 1,2 tuny. 5tumový mostový jeřáb slouží k manipulaci dílů v nové temperované obrobně, kde jsou instalované brusky na kulato a soustruhy. Jedna drážka slouží pro obsluhu temperovaného měrového střediska, druhá pro sklad materiálu na vyvýšené galerii. Druhá drážka připravila realizátorům horké chvilky, jak nám v rozhovoru prozradil jednatel firmy PLASMAMETAL Jan Filipenský.

V čem spočívala výzva při instalaci drážky na galerii? Co dalšího jste při stavbě haly museli překonat?

Jan Filipenský: Především bylo třeba vyřešit, aby hlavní 15tunový jeřáb a drážka měly plošný překryv pro předávání materiálu. Zároveň ale bylo potřeba zajistit, aby v žádném případě nedošlo ke kolizi obou zařízení. To je pro výrobce jeřábů běžné zadání, komplikací bylo, že odsouhlasení požadavků generálního dodavatele a Konecranes na sjetí jeřábů trvalo déle, než se předpokládalo, a nakonec se řešilo v časovém tlaku. Důležité je si uvědomit, že největší výzvou bylo načasování všech kroků stavby. Pro nás je nepředstavitelné, aby výroba stála. Halu jsme stavěli přes Vánoce a každý krok navazoval na předešlý v řádu hodin. Kolegové z Konecranes ukázali, že tyto situace umí řešit, a i přes komplikace, kterým se žádná velká stavba nevyhne, splnili zadání včas a v souladu s bezpečnostními požadavky dokonale.

Záleží nám na tom, s kým spolupracujeme. Máme velmi kvalitní zákaznické portfolio, a proto jsme se rozhodli jít do tohoto komplexního projektu. Nebojíme se i v takto nejisté době jít do odvážných realizací. Stejně tak chceme spolupracovat s dodavateli, kteří ctí stejné hodnoty jako my, kteří žijí tím, co dělají. Konecranes dnes určitě patří do klubu našich nejbližších a spolehlivých firem. Spolupráce v žádném případě nekončí nainstalováním jeřábů. Už teď plánujeme další růst a samozřejmě se na ně spoléháme i v otázce servisu stávajících zdvihacích zařízení.

Významnou část nové haly zaujímá robustní kabina pro laserové navařování, její posuvné sekční dveře umožňují zároveň otevřít bok i strop. Tudy se jeřábem vkládá díl do pracoviště

Co je posláním společnosti PLASMAMETAL?

Jsme technologická firma. Nejcennější, co máme, jsou naše znalosti, které cíleně rozšiřujeme už tři desítky let. Naší specializací, v níž téměř nemáme v ČR konkurenci, je aplikace povlaků vytvořených technologií žárového stříkání. Touto povrchovou úpravou zušlechťujeme nejvíce namáhaných povrchy strojních dílů. Tyto služby využívají zákazníci jak u nových dílů, tak ve velké míře u renovací a oprav. Nanesením povlaku na namáhané plochy zvyšujeme významně nejen životnost dílů, ale také jejich spolehlivost a bezpečnost provozu.

Povlaky mohou být z čistých kovů nebo ze slitin těchto kovů. Tím ale možnosti nekončí, umíme nanášet například i kovokeramické a keramické povlaky. Stručně řečeno nás prakticky nezajímá, na jaký konstrukční materiál povlaky nanášíme, poradíme si téměř se vším. Tato technologie má 4 základní metody, které se liší použitým zdrojem tepla. Může jím být plamen, elektrický oblouk, plasma nebo vysokorychlostní stříkání plamenem (HVOF). Nově jsme rozšířili naši nabídku o technologii laserového navařování.

Vytvoření povlaku je ale jen jednou z několika technologických operací, cokoliv zušlechtíme nastříkáním funkčního povrchu vhodným povlakem, musíme také být schopni v rámci firmy obrobit a vyleštit.

S jakým typem dílců nejčastěji pracujete a jak máte vyřešenou manipulaci?

Dlouhodobě nejvíce zpracováváme rotační díly, hřídele pístnice a nápravy kolejových vozidel, tzn. vnější válcové plochy. Umíme ale povlakovat i vnitřní průměry, rovinné a složitější plochy a tvary. Spolupráce s našimi zákazníky začala především v oblasti renovací opotřebených funkčních ploch, ale záhy jsme začali povlakovat i nové díly. Zvýšení užitné hodnoty bylo okamžité a je dlouhodobé, dochází k výraznému zvýšení životnosti. Například u náprav kolejových vozidel jsme zcela odstranili zadírání a opotřebení funkčních ploch, a současně jsme zajistili touto povrchovou úpravou vysokou odolnost proti korozi.

Druhým strategickým byznysem jsou pro nás opravy dílů pro jaderné elektrárny.

Naše práce je postavena na vysoké preciznosti a tomu podřizujeme i manipulaci, takže spolehlivý jeřáb s mikroposuvy je ta správné a jasná volba.

„Konecranes dnes určitě patří do klubu našich nejbližších a spolehlivých firem,“ říká Jan Filipenský, jednatel firmy PLASMAMETAL

Vybrali jste si jeřáby Konecranes, čím vás tato značka přesvědčila?

Samozřejmě byla vyhodnocena jako nejlepší ve výběrovém řízení, tam hrála velkou roli cena. Zároveň ale díky přesvědčivému zájmu o zakázku a naslouchání našim požadavkům se technikům i obchodníkům z Konecranes podařilo navrhnout pro nás nejoptimálnější řešení. Kvalitní jeřáb umí dodat řada firem na trhu, ale firma Konecranes pro mě vystoupila z řady právě tím, jak dokázala reagovat na naše specifické požadavky.

Už zde zaznělo, že u této zakázky byly napnuté termíny, proběhlo nakonec všechno k vaší spokojenosti?

Stavba byla sofistikovaně naplánovaná v několika etapách a bylo nutné, aby všechno běželo naprosto přesně. Jednak kvůli minimalizaci prostojů ve výrobě, ale také abychom dodrželi podmínky dotace, kterou jsme na stavbu získali. Zároveň jsme bourali starou halu a stavěli na jejím místě novou, jeřáb bylo nutné nainstalovat do rozestavěné haly a teprve potom pokračovat v dalších stavebních pracích, opravdu to vyžadovalo pevné nervy. Navíc, realizace stavby spadla do období, kdy byly všechny materiály nehorázně předražené, zaplatili jsme prakticky dvojnásobek kalkulované ceny, ale nedalo se s tím už nic dělat. Pokud vím i Konecranes musel řešit komplikace se zrušenými dodávkami materiálu z ukrajinských oceláren. Všechny termíny v Konecranes nakonec dodrželi, i když je to určitě stálo velké úsilí.

Jedna drážka slouží pro obsluhu temperovaného měrového střediska

Je jasné, že jeřáby jsou pro vaši výrobu životně důležité. Kolik si k nim držíte náhradních dílů?

Toto necháváme plně na firmě Konecranes a máme vyzkoušené, že reagují opravdu velice pružně. Máme s nimi podepsanou servisní smlouvu na všechny naše jeřáby a plně na ně spoléháme. My se potřebujeme věnovat svému byznysu a necháváme na firmě Konecranes, aby se zase věnovala tomu svému. Ve smlouvě máme garantované termíny na dojezd technika, doručení dílů atd. Potřebujeme vyrábět bez přerušení a děláme pro to všechno.

Ještě mi prosím popište laserovou buňku a její otevírací strop.

Významnou část nové haly zaujímá robustní kabina pro laserové navařování. Abychom ušetřili čas manipulace, její posuvné sekční dveře umožňují zároveň otevřít bok i strop, takže díl do pracoviště vložíme přímo mostovým jeřábem. Při využití mikroposuvů a dálkového ovládání je to navíc velice přesné a bezpečné řešení.

Jak jsou s jeřáby spokojeni vaši zaměstnanci, kteří je denně používají?

Všechno je, jak má být. Nemám jedinou stížnost nebo podnět, že by něco mělo být vyřešeno jinak. Konecranes nám dodal 100% to, co jsme požadovali. Do budoucna chceme využívat smart funkce, které Konecranes nabízí, například softwarovou ochranu proti rozkývání břemene a podobně. S panem Müllerem z Konecranes máme velmi dobrý vztah a pravidelně se vídáme, abychom probrali další možnosti zlepšení stávajícího stavu a další spolupráce.

Další článek: Energetický trh: zemní plyn versus vodík