K marketingu každé firmy přistupujeme, jako by šlo o náš vlastní podnik
Řada firem vnímá udržování svých firemních sociálních sítí jako nutné zlo. Jak to zařídit, aby tyto sítě sloužily zájmům firmy, místo aby firma sloužila jim? Na význam sociálních sítí pro firmy ve strojírenství jsme se zeptali Jiřího Sobola a Tomáše Durdy z firmy SD Media Marketing Agency.
Inzerce
Je možné dosáhnout toho, aby měla firma ze sociálních sítí hmatatelný užitek?
Určitě ano. Je zapotřebí pečlivě naplánovat marketingovou strategii a díky kvalitnímu obsahu a správně nastaveným reklamním kampaním se dá velice efektivně zvýšit poptávka po nabízených produktech i službách.
Jak se ten užitek projeví? Co firma skutečně získá? Lajky a srdíčka firemního ekonoma nezajímají.
Správně nastavené a zacílené reklamní kampaně mohou vést ke zvýšenému počtu poptávek, kontaktů na potenciální zákazníky, a tím i zvýšenému prodeji produktů a služeb. Pokud ale nejsou správně nastaveny, tak se pouze vyhazují peníze z okna.
Co naopak firma ztrácí, pokud možnosti sociálních sítí nevyužije?
Firma rozhodně ztrácí možnost prezentovat a budovat svou značku, kontakt se stálými zákazníky i možnosti oslovení nových zákazníků. Stále mnoho strojírenských firem nabízí své produkty jen na firemních webových stránkách, z nichž, přiznejme si, jen část je skutečně reprezentativních. Ve firmách je veliké množství strojařů ze staré školy, kteří nechtějí cokoliv měnit nebo inovovat. Ale i to se postupně mění příchodem mladší generace, která jim dokazuje, že dnes se to bez sociálních sítí neobejde. V dnešní době jsou online náctiletí i 70letá babička, která hledá ztracené kontakty ze základní školy. Taková je realita. Před 20 lety taková možnost nebyla. Dnes má každá firma možnost oslovit nespočet svých zákazníků bezplatnou cestou a měla by toho využít na maximum.
Které sociální sítě jsou v dnešní době pro firmy relevantní?
To je různé, záleží na tom, jestli hledáte komunikační kanál pro hotel, realitní kancelář či start-up.
Na kterých musí být „povinně“?
Aktuálně je nejpopulárnější určitě Instagram a LinkedIn. Zatímco na Instagram se chodí uživatelé spíše pobavit, LinkedIn využívají lidé pro navazování nových kontaktů i firemních příležitostí. Pro hotel tedy bude určitě zajímavější tvořit obsah v síti Instagram a pro strojírenskou firmu zase naopak využívat LinkedIn. Nicméně všeobecně nyní platí, čím více obsahu na více platformách, tím lépe.
Kdo by se měl o firemní profily starat?
Především by se o sociální sítě měl starat ten, kdo rozumí danému oboru, dokáže tvořit kvalitní a relevantní obsah a správně komunikovat s publikem. Pro efektivní nastavení reklamních kampaní je nesmírně důležitá znalost reklamního prostředí na různých platformách, zkušenosti s tvorbou různých druhů kampaní pro sběr potenciálních kontaktů či zvýšení poptávek na webu. Také je nezbytné správné vyhodnocení kampaně a práce se získanými daty.
Vy, jako SD Media Marketing Agency, nabízíte firmám pomocnou ruku. Proč je výhodnější svěřit firemní sociální sítě vám?
Firemní prezentace na sociálních sítích se liší od prezentace v klasických médiích a je možné na těchto platformách dosáhnout skvělých výsledků za přijatelnou cenu oproti jiným formám propagace. My se jako firma staráme o komplexní propagaci strojírenským firmám a díky znalostem z oboru můžeme dělat tyto služby ještě o něco lépe.
Na svém webu nabízíte tři základní marketingové služby: Obsahový marketing, Reklamní kampaně a Influencer marketing. Vysvětlete nám prosím tyto pojmy.
Obsahový marketing je především o tvorbě kvalitního a relevantního obsahu (příspěvků), který by měl být zaměřen především na cílové publikum.
Pomocí reklamních kampaní, ať už v síti Facebook či LinkedIn jsme schopni efektivně zacílit cílovou skupinu a rozšířit tak povědomí o nabízených produktech mezi vašimi potenciálními zákazníky. Využíváme také nástroje pro vytvoření podobných publik uživatelů, takže jsme schopni „naklonovat“ aktuální zákazníky a tento okruh rozšířit pro oslovení nových uživatelů, u kterých je pravděpodobné, že provedou stejnou akci.
Influencer marketing je strategie, která využívá značky (brandu) a vlivu jiného silného uživatele sítě, takzvaného influencera (influence = vliv). Ten za dohodnutou odměnu vědomě ovlivní svoje publikum ve váš prospěch. S influencery domlouváme spolupráci pro zveřejnění kampaní pro naše klienty. Pro strojírenské firmy mohou být například skvělým Influencerem veškeré sociální sítě projektu Strojirenstvi.cz.
Jaké jsou nejčastější požadavky firem, které se na vás obracejí?
Někdo požaduje pouze tvorbu kvalitního obsahu, jiné firmy naopak potřebují pomoc se správným zacílením reklamní kampaně. Většina firem nám však přenechává kompletní správu účtů, na nichž uplatňujeme kombinaci tří výše zmíněných technik k maximalizaci prodeje služeb či produktů našich klientů.
Jak se měří úspěšnost vašich aktivit?
Reklamní kampaně se snažíme co nejlépe měřit pomocí webové analytiky skrz Google Analytics a za pomoci Facebook pixelu, který dokáže měřit data z Facebook kampaní a tvořit z nich i další publika pro efektivnější zacílení potenciálních zákazníků.
V čem konkrétně jste nejlepší?
Na trhu podle nás není moc marketingových firem, které se zaměřují především na strojírenské firmy, my navíc máme výhodu znalosti oboru a marketing je naše vášeň, takže touto kombinací určitě vyčníváme z davu.
Co nabízíte navíc oproti konkurenci?
Snažíme se ke každé firmě přistupovat co nejosobitěji. V první řadě se snažíme pochopit, jaké jsou cíle našeho klienta, potom mu doporučíme strategie, jak jich dosáhnout. Snažíme se poskytovat veškeré služby tak, jako by se jednalo o naši vlastní firmu.
Popište mi jeden příběh firmy (nemusíte jmenovat), kterou jste pomocí sítí dokázali nastartovat.
Jedné nejmenované strojírenské firmě se nám podařilo po spuštění marketingových kampaní na různých platformách navýšit poptávky z webu pro CNC obrábění v průměru o 450 % během časového období 2 měsíců. Každá kampaň je však velice individuální a záleží nejen na propagovaném produktu, ale i na správně nastavené landing page (přistávací stránce).
Co vás na této práci baví?
Nejvíce nás určitě baví ta kreativita, kterou můžeme při této práci naplno využít a také možnost potkávat nové lidi z různých oborů. Máme možnost si také vyzkoušet produkty, které na sociálních sítích prezentujeme a také navštívit veřejnosti nepřístupné prostředí výroby některých strojírenských firem. Největší výhodou je také volnost a pracovní flexibilita, díky které jsme schopni se postarat o služby klientovi odkudkoliv na světě.