Kluzáky Blaník na nebe vrátí přerovský Blanik Aircraft CZ

Redakce Redakce
— vydáno 27. dubna 2015

První modernizované kluzáky Blaník L-23 zřejmě budou vznikat v hangáru, kde se dříve opravovaly stíhací bombardéry. Výrobu legendárních kluzáků v Kunovicích ukončila společnost Aircraft Industries a v Přerově hodlá obnovit jejich výrobu společnost Blanik Aircraft CZ vlastněná ruskými investory. Do projektu chce postupně vložit 100 až 200 milionů korun.

„Náš vlastník má Blaníky rád a fandí jim. To je také důvod, proč se rozhodl v tomto projektu pokračovat,“ sdělil jednatel Blanik Aircraft CZ Václav Křížek. Kunovická společnost Aircraft Industries předloni prodala technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků dříve vyráběných v LET Kunovice firmě Blanik Limited. Ta je dceřinou společností firmy S7 Engineering, zajišťující údržbu letounů západní výroby v Rusku a je schopna zajistit uplatnění na trhu i pro nově vyrobené kluzáky. Blanik Limited poté kvůli projektu v Přerově založil firmu Blanik Aircraft CZ, kterou stoprocentně vlastní.

Na konci příštího roku by se mohly na obloze objevit inovované kluzáky L-23. Výrobcem se stane přerovská společnost Blanik Airaft CZ. Foto: Blanik Aircraft CZ

Blanik Aircraft CZ si hangár v opuštěné přerovské základně pronajala na konci minulého roku. Náběh výroby kluzáků bude podle Křížka postupný poté, co společnost získá potřebná povolení. „První nové stroje L-23 by mohly být postaveny v závěru příštího roku,“ upřesnil záměry společnosti Křížek. Odhadl, že v Česku a zahraničí může být v následujících letech prodáno až 200 nových kluzáků Blaník L-23. Blanik Aircraft CZ letos zároveň spustila program zaměřený na modernizaci kluzáků Blaník, které už léta slouží k výcviku pilotů a jejichž živnost se chýlí ke konci. Díky rekonstrukci budou moci létat dalších 3000 hodin. „Cílem modernizace není soutěžní kluzák s vyšším výkonem, ale vhodný cvičný kluzák, který bude schopný žákům odpustit začátečnické chyby a naučí je létat,“ uvedl Křížek. 

O modernizaci kluzáků Blaník byl zájem na nedávném veletrhu AERO 2015 v německém Friedrichshafenu. „Zhruba polovina stávající provozovatelů je ochotna akceptovat cenu za modernizaci, která činí 15.000 eur,“ podotkl Křížek. Někdejší Let Kunovice a jeho nástupce Aircraft Industries Blaníků včetně modifikací vyrobil přes 6000. Byly exportovány do 40 zemí. „Naším záměrem je modernizovat v následujících letech několik stovek kluzáků L-23,“ dodal. 

Kluzáky Blaník se v Kunovicích vyráběly několik desítek let ve dvou modelových řadách L-13 a L-23. Novější model L-23 je dvoumístný celokovový kluzák určený především pro základní pilotní výcvik. V kunovickém závodě se sériově vyráběl od roku 1989. Obnovená výroba kluzáků Blaník má v Přerově zaměstnat až několik desítek lidí. „Zatím máme devět pracovníků. Předpokládáme ale, že do konce letošního roku díky náboru mechaniků jejich počet vzroste až na 30 a v konečné fázi by jich mělo být přibližně 50,“ uvedl Křížek.

Další článek: Předseda dozorčí rady VW Piëch odstoupil z funkce