Konecranes: Nejdelší mostový jeřáb vyrobený v ČR měří přes 100 metrů
Konecranes jako přední světový dodavatel jeřábů drží krok s moderními technologiemi, které jeho zákazníci ve svých provozech využívají. Vedle prvotřídní výroby „hardwaru“ klade důraz i na softwarové funkce jeřábů a o péči po celou dobu jejich životního cyklu. I proto získal prestižní zakázku od firmy Airbus.
Inzerce
Finská firma Konecranes je na našem trhu přítomna už od 80. let minulého století. Pro české zákazníky bylo klíčové spojení Konecranes s německou firmou Demag, ke kterému došlo v roce 2017. Obě značky u nás nyní zastupuje česká společnost Konecranes and Demag se sídlem ve Slaném (okres Kladno). Zde se vedle obchodního zastoupení nachází i špičkový výrobní závod.
Partner Airbusu
Ve výrobním závodě ve Slaném nedávno dokončili nejdelší jeřáb vyrobený v naší republice, což jasně ukazuje vysoké kompetence společnosti Konecranes and Demag. „Při délce 108 metrů a hmotnosti přibližně 225 tun jde o nejdelší a nejtěžší jeřáb, který byl v našem závodě dosud vyroben,“ vysvětluje konstruktér firmy Konecranes and Demag Petr Vavrišin. Tento procesní jeřáb je určený pro manipulaci při výrobě letadel. Pro svoji německou továrnu v Hamburku si jej zde nechala navrhnout a vyrobit společnost Airbus. Tato slavná francouzská firma patří mezi dva největší světové výrobce dopravních letadel. Letecká výroba je velice náročná na přesnost a spolehlivost, což jsou právě vlastnosti, jimiž jsou jeřáby Konecranes proslulé. Sdílení zkušeností napříč specializovanými týmy je dalším bonusem celosvětově rozšířeného podniku. Petr Vavrišin má k dispozici dokumentaci podobných jeřábů, které se vyráběly ve Slaném nebo v jiných pobočkách. Tato zakázka však byla náročnější. „Kvůli rozměrům jeřábu se musela velká část dokumentace kreslit nově a nešlo použít naše standardní výkresy, které máme pro letecké jeřáby částečně připravené. Mechanické konstrukční práce na jeřábu zabraly přes 1 500 hodin,“ říká pan Vavrišin. Nosnost jeřábu je „pouze“ 4 × 6,25 t, což je ale dnes u leteckých jeřábů standard. Trupy letadel se vyrábí převážně z odlehčených kompozitních materiálů a větší nosnost není potřeba. „Pokud bych mohl zmínit jednu zajímavost, tak je to jednoznačně průhyb celé haly od vlastní hmotnosti a zatížení jeřábu, se kterým bylo nutné počítat. V polovině haly při maximálním zatížení dělá průhyb neuvěřitelných 165 mm,“ upozorňuje Petr Vavrišin na jedno z mnoha specifik, se kterými se při konstrukčních pracích potýkal. Dalším samostatným technickým úkolem byla doprava celého kolosu do Hamburku. Jeřáb byl rozmontován na několik desítek samostatných „nadměrných nákladů“ a převážen nákladními auty. „Není mnoho firem, které by jeřáb těchto parametrů dokázaly vyrobit a velice nás těší, že si Airbus mezi nimi vybral právě Konecranes,“ netají svou spokojenost Otakar Holubec, ředitel prodeje průmyslových jeřábů v Konecranes and Demag.
Přehledné portfolio jeřábů
Jeřáb pro Airbus patří do nejvyšší třídy portfolia Konecranes. Jde o jeřáby s nosnostmi až 250 tun, které jsou výkladní skříní toho, co Konecranes dokáže. V množství vyrobených jeřábů tvoří asi 3 %. Naopak těmi nejprodávanějšími produkty jsou jeřáby standardní. Je to logické, protože přesně odpovídají širokým požadavkům pro průmyslové využití a tvoří dvě třetiny prodaných zařízení. S nosnostmi 5 až 80 tun dominují v kovovýrobě, elektroprůmyslu či plastikářském průmyslu. Lze do nich implementovat všechny moderní funkce, o nichž bude ještě řeč. Kompletní výčet typů jeřábů Konecranes přesahuje rámec tohoto článku, najdete jej na webu www.konecranes.com/cs.
Moderní funkce
Konecranes je lídr v inovacích. Díky působnosti po celém světě ví, jaké funkce budou žádané v blízké i vzdálenější budoucnosti a investuje nemalé finance, aby zákazníkům tato řešení mohl nabídnout. Mezi nejžádanější moderní funkce patří frekvenční měniče pro plynulý pohyb břemene. Konecranes je nabízí „v základu“ u nejprodávanější kategorie CXT Standard a vyšších. Běžné je dnes již také rádiové ovládání. V souladu s požadavky Průmyslu 4.0 nabízí Konecranes online přístup k jeřábu pod názvem TRUCONNECT. Propojení jeřábu se stroji a využívání provozních dat má obrovský potenciál. Pro některé typy provozů jsou nedocenitelné softwarové funkce, jako je ochrana proti výkyvu břemene (Sway Control), centrování háku, synchronizace zdvihu, chráněná zóna a pozicování. Je zřejmé, že ne každý speciální funkce potřebuje. Toho si jsou vědomi i odborníci z Konecranes, kteří zákazníkovi doporučí vybrané funkce až na základě vstupní analýzy jeho provozu.
Servis je budoucnost
Investovat do servisu se vyplatí, protože se tím minimalizují prostoje výroby a zvyšuje se tak produktivita a bezpečnost. Například v papírně se mohou náklady na hodinu neplánované odstávky vyšplhat až na 100 000 eur. Konecranes and Demag má ve svém oboru největší síť servisních středisek s perfektním zázemím. Konecranes také může pomoci vytvořit plán údržby založený přesně na vašem zařízení, aplikacích a pracovním cyklu, aby se snížily prostoje a zvýšila spolehlivost vaší výroby. Pravidelné kontroly a preventivní údržba pomáhají identifikovat rizika a příležitosti ke zlepšení a zároveň podporují dodržování předpisů. „Servisní služby jsou pro firmu Konecranes jednou z priorit, bez nichž si již svoji práci neumíme představit. Podle nás je servisní smlouva jednoznačným přínosem pro každého zákazníka, což můžeme doložit daty,“ říká Otakar Holubec.
Štika v rybníce
Značka Konecranes v Česku neustále posiluje. Podle pravidelného průzkumu Crane Monitor (www.cranemonitor.cz) se znalost značky v uplynulých 5 letech zvýšila čtyřnásobně. Obchodně došlo mezi roky 2021 a 2022 k 50% nárůstu objednávek na jeřáby Konecranes. Jak si vysvětlit tak strmý růst? Se stejnou pečlivostí se tým Konecranes věnuje jeřábu pro světoznámého zákazníka i pro lokální průmyslovou firmu. Díky tomu se značka Konecranes stává široce známou a oblíbenou nejen ve světě, ale i u nás.
Další článek: R-EMENDO: Tiché a flexibilní nástroje pro opracování povrchů