Kontroly dieselů VW budou asi nepovinné, shodli se ministři V4

Redakce Redakce
— vydáno 12. ledna 2016

V Česku a dalších zemích visegrádské čtyřky (V4) budou velmi pravděpodobně nepovinné servisní prohlídky vozů s dieselovými motory koncernu VW, které umožňují obcházet emisní měření. Koncern by ale měl do servisů k opravě přimět nejméně 80 procent dotčených automobilů. Po jednání s ministry dopravy členských států V4 to řekl ministr dopravy Dan Ťok. V Česku jezdí zhruba 150 000 vozů, kterých se problém týká.

Inzerce

Podle ministra je však na VW, Škodě a dalších koncernových značkách, jaký přístup při zvaní motoristů do servisů zvolí. „Měly by jim nabídnout nějakou formu kompenzace,“ podotkl ministr s tím, že většina kontrol by se měla uskutečnit ve druhé polovině letošního roku. Zmínil i možnost, že by se tak mohlo dít v rámci pravidelných kontrol, kdy auta stejně do servisu musí. Ve hře je i možnost, že by automobilky hradily postiženým i cestu do servisu. Ťok již dříve uvedl, že Česká republika nemá k povinnému svolání vozů k opravě dostatečný právní rámec. Kontrola by měla být povinná například v Německu. „Příprava servisního opatření nadále probíhá, zatím k němu ale nemůžeme sdělit žádné podrobnosti,“ řekl mluvčí Škody Jozef Baláž. 

Svolávací akce by měla podle dřívějších informací Škody Auto začít v březnu. Jako první mají přijít na řadu vozy s motorem 2,0 TDI, kterých jezdí nejvíce. V jejich případě bude stačit přehrání softwaru řídící jednotky. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru i s drobnou úpravou sání, a naposled by se měly v servisech upravovat vozy 1,2 TDI. 

Skandál vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že její turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídící jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. 

Podle ministra Ťoka čeká automobilky oprava asi 1200 různých softwarů. „Rozumíme technickému rozměru toho problému, ale je potřeba jej vysvětlit veřejnosti,“ dodal s tím, že ministři se shodli na tom, že by koncern měl své zákazníky více informovat. 

Tyto vozy s motorem typu EA189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají, celkově jsou ale problematické motory namontované v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Další článek: GE sníží počty zaměstnanců v Evropě o 6500 lidí