Milníky vývoje českých motorů ve společnosti Škoda
Výroba motorů v české automobilce začala v roce 1899. V červenci 2013 firma vyrobila již svůj jedenáctimiliontý motor.
Inzerce
Čtyři roky po vzniku podniku, který se zpočátku zabýval výrobou jízdních kol, vybavili zakladatelé firmy Václav Laurin a Václav Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem: vznikla takzvané motocykleta. Pro pohon dvoukolového vozidla se volitelně používaly jednoválcové motory o výkonu 1,25 a 1,75 koní.
1899: Laurin & Klement představují jízdní kolo s pomocným motorkem, zvané motocykleta. Motocykl dosahoval maximální rychlosti přes 50 km/h.
1905: Pod názvem ‚Voiturette A‘ (francouzsky: vozík, malé auto) představila značka L&K první automobil podniku. Jeho motor byl vodou chlazený dvouválcový motor o výkonu 7 koňských sil a o objemu 1100 cm3. Výkon motoru se v závislosti na konkrétní verzi na zadní kola přenášel pomocí řetězu nebo kardanové hřídele. I nadále se úspěšně vyrábí motocykly. Z linek sjíždí 19 různých typů jedno- a dvouválcových motorů i čtyřválcový motor CCCC 5HP. Tovární jezdec L&K Václav Vondřich vyhrál s dvouválcovým závodním strojem závod ‚Coupe International‘ ve francouzském Dourdanu, označovaný za první oficiální motocyklové mistrovství světa.
1908: Motor FF – vzniklý spojením dvou čtyřválců typu F, je jedním z prvních osmiválcových motorů na světě. Zdvihový objem činil 4900 cm3.
1924: Na přání tehdejší československé vlády zahájila firma L&K výrobu leteckých motorů. Licenci na výrobu dvanáctiválcového motoru 12 CC získala od francouzského výrobce Lorraine-Dietrich.
1925: Fúze se Škodovými závody v Plzni, největším tehdejším českým podnikem.
1931: V podobě modelu 633 vyrábí Škoda jeden z nejlepších malých šestiválců své doby.
1933: Motorsport: tři šestiválcové závodní vozy značky Škoda startují v závodě 1000 mil československých. Motory přesvědčují svou spolehlivostí a rychlostí.
1936: S vozem Popular Sport ‚Monte Carlo‘ vybojovala Škoda druhé místo v Rallye Monte Carlo.
1964: Premiéra motoru vzadu: Litrový motor se montuje do vozu Škoda 1000 MB a je nejmodernějším agregátem ve své třídě. Motor se vyrábí patentovanou metodou tlakového odlévání.
1987: Konec éry vozů značky Škoda s motorem vzadu: Nová Škoda Favorit je moderním vozem s motorem vpředu.
1991: Spojení s koncernem Volkswagen.
1997: Škoda dodává první motor do koncernu Volkswagen: benzinový motor 1,0 l o výkonu 37 kW.
2001: Zahájení výroby motorů 1,2 HTP (EA111).
2009: Zahájení výroby agregátu 1,2 TSI (EA111).
2012: Zahájení stavby nového zkušebního centra agregátů v Česaně. Zahájení výroby nových agregátů 1,2 TSI a 1,4 TSI (Generace EA211).
Další článek: CNC centrum společnosti Witte Automotive se pyšní nejmodernější technologií