Na výrobě českých lokomotiv v CZ LOKO se podílejí jeřáby Demag nejnovější konstrukce

Konecranes_Logo Konecranes and Demag s.r.o.
— vydáno 30. srpna 2021

Začátkem tohoto roku spustila společnost CZ LOKO výrobu v nové hale. Tato česká firma chce být evropskou jedničkou ve výrobě posunovacích lokomotiv. Nová velkoryse vybavená hala je jedním z kroků k tomuto cíli.

Inzerce

Historie firmy CZ LOKO sahá až do roku 1849, kdy byl zahájen provoz železničních dílen v České Třebové, tento historický areál je nyní součástí firmy, druhé centrum s výrobními halami je v Jihlavě. Právě zde stojí zmiňovaná nová hala. Možná vám vrtá hlavou, kde pracují zde vyrobené lokomotivy a jak to, že je nevídáte na tratích. Lokomotivy od CZ LOKO jsou totiž určené k jiné práci. Posunovací lokomotivy, jak název napovídá, můžete většinou vidět uvnitř rozsáhlých výrobních závodů, jak manipulují s vagony na kratší vzdálenosti. Zde mají tyto lokomotivy své nezastupitelné místo. Škála zákazníků je poměrně pestrá, můžeme jmenovat třeba hutnictví či papírenský nebo dřevařský průmysl. Řada lokomotiv je také speciálně upravena pro údržbu tratí nebo kolejí metra v mnoha zemích Evropy. Železniční doprava patří mezi nejlevnější a nejekologičtější, což dává tomuto odvětví velký potenciál do budoucnosti. 

„Nová hala je pro nás velmi důležitá z hlediska budoucího rozvoje,“ říká Michal Schaffer, ředitel marketingu ve společnosti CZ LOKO, a pokračuje: „Naším cílem je stav, kdy z haly bude vyjíždět šest lokomotiv každý měsíc.“ 

Lokomotiva je skládačka 

Velice zjednodušeně si lokomotivu můžeme představit jako skládačku. Výchozí platformou je rám, na který se montují takzvané pakety – funkční celky. První paket obsahuje pneumatické vybavení, které vzduchem pohání další součásti lokomotivy. Druhým blokem je chlazení, třetí paket obsahuje motor s generátorem. Následuje blok kabiny a poslední paket obsahuje elekrovybavení. „Nakonec se pod rám montují podvozky, které si vyrábíme v České Třebové,“ uzavírá velmi zjednodušený výklad Michal Schaffer. 

Nová hala s novými jeřáby Demag 

Jednotlivé pakety se vyrábějí a kompletují na různých pracovištích společnosti CZ LOKO. Jejich hmotnost je samozřejmě vysoká, což komplikuje manipulaci s nimi. Součástí nově vybudované haly jsou proto také čtyři mostové jeřáby Demag s nosností 32 tun. Miroslav Veltruský, obchodní zástupce společnosti Demag, vysvětluje, čím jsou výjimečné: „Jeřáby zde musí velmi přesně manipulovat s břemeny o velkých rozměrech a hmotnostech. Proto jsou kočky vybaveny speciálním lanováním pro přesný zdvih, což znamená, že hák zůstává v jedné ose při zdvihání i spouštění břemene.“ 

Jde o nejnovější typ jeřábů s příhradovými nosníky (označovaný jako V-typ), které mají mimo jiné vynikající dynamiku a dlouhou životnost díky nízké vlastní hmotnosti. V hale je několik pracovišť a čtyři standardní jeřáby Demag optimálně pokrývají jejich potřeby. V případě potřeby manipulace s břemenem o vyšší hmostnosti než 32 tun, jsou jeřáby navrženy tak, aby vždy dva jeřáby v jedné dráze dokázaly pracovat v tandemu, a tedy společně uzvednout až 64 tun. 

Kvalita na prvním místě 

V oblasti jeřábů je u nás značně konkurenční prostředí, vždyť i sama společnost Konecranes and Demag u nás zastupuje dvě, částečně spolu soupeřící značky. Proč si tedy v CZ LOKO vybrali právě toto řešení? „V první řadě jsme chtěli kvalitní jeřáby, na které se můžeme spolehnout. Neméně důležité pak bylo, že pracovníci firmy Demag nám vyšli absolutně vstříc ve všech našich požadavcích. Všichni moji kolegové se shodují, že úroveň spolupráce při dodávce těchto jeřábů byla mimořádná,“ pochvaluje si vítěze výběrového řízení pan Schaffer. 

Kvalitu jeřábů Demag V-typ ukazují například patentované spoje, které redukují frekvenci kmitání o 30 %. Příhradová konstrukce snižuje hmotnost jeřábu v průměru o 17 % a zdvojnásobuje životnost až do 500 000 zatěžovacích cyklů. 

Miroslav Veltruský nám přiblížil, co vedlo k využití jeřábů V-type, právě u této zakázky: „Vzhledem k váze a nosnosti je tato konstrukce lehčí, ale současně pevnější, což má za výsledek stabilnější pohyb břemene při pohybu jeřábu. To současně pomohlo ušetřit i „kila“ (a tedy také cenu) na nosníkách jeřábové dráhy. Neméně důležité je i zvýšení prostupnosti světla na hale u takto velkých konstrukcí.“ 

Na cestě k trvalé udržitelnosti 

Firma CZ LOKO utváří budoucnost svého oboru. Nejen automobilový průmyslu směřuje k elektropohonům. Zatímco standardní posunovací lokomotivy byly vždy poháněny spalovacím motorem, v CZ LOKO začali vyrábět první lokomotivy s hybridním pohonem vlastní konstrukce již v roce 2003 a v tomto trendu stále rozšiřují své portfolio, hlásí se tím ke snaze o trvalou udržitelnost využívání zdrojů. 

O posunovacích lokomotivách by se dalo říci, že to nejsou sprinteři, ale maratonci, takže významnou část činnosti firmy také zaujímají opravy a modernizace starších modelů, což je opět dobrý příklad, jak šetřit naši planetu.

Dlouhodobá úspora se vytváří také pravidelnou péčí o výrobní prostředky. Kontrolu a údržbu jeřábů má starosti servisní oddělení Demag, které je bezkonkurenčně největší v České republice. 

www.demagcranec.com 

www.czloko.cz 

Další článek: Vysoce únosné kuličkové šrouby NSK jsou to pravé pro ohraňovací lisy