Nová formule týmu eForce je konstruovaná jako karbonový monokok
Nová autonomní elektroformule vyvinutá studentským týmem Formule eForce Praha má oproti loňskému modelu několik zásadních odlišností. Technologické inovace například zlepšují aerodynamiku vozu. Členové týmu představili formuli na slavnostním ceremoniálu ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. První ze série čtyř letošních závodů čeká piloty týmu, složeného především ze studujících Fakulty elektrotechnické ČVUT a Fakulty strojní ČVUT, v červenci.
Inzerce
„V porovnání s loňskou autonomní elektroformulí eForce, jsme vůz prakticky celý přestavěli,“ řekl vedoucí PR skupiny eForce Jakub Kaplický. Zřejmě nejdůležitější novinkou je zbrusu nový monokok (skořápka čo šasi). „Vytvořit novou formu pro monokok nám zabralo hodně času a je dělaná tak, aby ji bylo možné recyklovat pro budoucí tři až čtyři vozy – s lehkými úpravami, podle toho, co budou vyžadovat pravidla soutěží,“ vysvětlil Kaplický.
Jakub Kaplický následně zmínil i technologii aktivního odsávání, která má formuli zajistit vyšší přítlak při nižších rychlostech. „Tento systém dosud na žádném z předchozích modelů nebyl, ale některé zahraniční týmy už jezdily s formulemi s touto úpravou,“ zdůraznil. „A i když jsme jako týmy konkurenti, tak se spolu bavíme. Pokud se člověk zeptá, dostane inženýrskou odpověď a pak je na nás, jak novinku do své formule implementujeme,“ konstatoval Kaplický.
Vývoj autonomních systémů pro novou sezónu pak výrazně usnadnilo simulační prostředí, které tým eForce intenzivně vyvíjel v loňském roce. „Během tohoto roku prošel simulátor několika zásadními změnami, například umožňuje testování algoritmů rychleji než v reálném čase, což vede k mnohem efektivnějšímu vývoji. Autonomní systém se stále více přibližuje jízdním schopnostem reálného pilota,“ popsal Kaplický. V prvním kole závodu si systém zmapuje celou trať a na základě získaných dat vypočítá ideální závodní stopu, podobně jako by ji naplánoval skutečný pilot. „Následně formule vyhodnocuje, jakou rychlostí může jet v jednotlivých úsecích a jak se má v těchto úsecích chovat, aby dosáhla co nejlepšího výkonu,“ doplnil Kaplický.
Ohledně plánu letošní závodní sezony už má tým eForce jasno. „První soutěž nás čeká v půli července v Rakousku, což je jeden z prestižnějších závodů. Zde poměříme síly hlavně s rakouskými a německými týmy, což je naše největší konkurence. Tento závod bude naše zátěžová zkouška,“ řekl Jakub Kaplický. „Poté nás začátkem srpna čeká závod v Česku a následně v Německu. Náš poslední letošní závod se uskuteční v září v Itálii,“ shrnul Kaplický.
Na podzim 2023 spojily své síly týmy eForce FEE Prague Formula z FEL ČVUT a CTU CarTech z FS ČVUT právě proto, aby mohly ve vývoji autonomních elektroformulí a na závodech konkurovat nejlepším studentským týmům z Mnichova a Stuttgartu. Posílený tým nyní pokračuje pod názvem eForce Prague Formula, formule však bude mít červeno-modrý design, jako měly vozy CTU CarTech. Ještě před tímto spojením tým eForce loni v červnu uvedl svou první fúzi autonomní a pilotované elektroformule.
Parametry vozu
Celková délka [mm] 2867
Celková šířka [mm] 1456
Celková výška [mm] 1180
Celouhlíkový monokok (nový koncept)
Další článek: Nová řešení a hlavní směry vývoje frézovacích nástrojů