„Přechod k e-mobilitě posiluje řadu souvisejících oborů,“ říká Petr Čevela z firmy LAPP

LAPP Czech Republic, s.r.o.
— vydáno 27. července 2021

Jedni vnímají elektromobilitu jako příležitost, jiní jako hrozbu. Podstatné ale je vnímat ji především jako nevyhnutelnou realitu a podle toho také jednat. Jak přistupují k e-mobilitě v LAPP Czech republic jsme se zeptali Petra Čevely, obchodního zástupce této společnosti.

Inzerce

Že firma LAPP nestojí a nečeká, kam se situace vyvine, ale aktivně do tohoto procesu vstupuje, prozradil například nedávný příspěvek pana Čevely na LinkedIn: „Stále více v médiích čteme o zásadním posunu v dopravě a to směrem k e-mobilitě. Z aktuálních studií vyplývá, že v Evropě v roce 2030 bude každé třetí přihlášené vozidlo mít elektropohon. Současně se velké automobilky předhánějí v předsevzetích, kdy a kolika procent v elektromobilitě dosáhnout. Vzhledem k obrovskému pokroku ve vývoji elektromobilů, které mají v dnešní době dojezd na jedno nabití až 500 km, se tento trend nevyhne ani Česku a Slovensku. Vždyť největší lokální výrobce automobilů právě vede prodejní kampaň na elektrické SUV… LAPP se přidává k tomuto trendu a již dnes disponuje vyspělou technologií a produkty do oblasti rychlého a spolehlivého nabíjení.“

Tento výrok stál za hlubší prozkoumání, a proto přinášíme následující rozhovor.

Uvádíte, že v Evropě bude mít v roce 2030 každé třetí přihlášené vozidlo elektropohon, v České republice budí tento trend spíše obavy než jásot. Proč to tak je?

Petr Čevela: To je složitá otázka. Myslím si, že elektromobilita je zatím od reálného nasazení hodně vzdálená, byť se v posledních 5–10 letech významně posunula kupředu. Stále je procento prodaných vozů vůči celkovému počtu prodaných aut velmi nízké. Řekl bych, že našince znervózňuje ne zcela jasný postoj a přístup vládnoucích garnitur. Přínosná by jistě byla jasná a přesná komunikace dlouhodobé vize v oblasti e-mobility. To dnes do značné míry suplují prohlášení jednotlivých automobilek, kde a proč vidí svůj vývoj v nadcházejících třeba deseti letech. Obecně bych řekl, že se o tématu málo seriózně mluví, běží stále málo projektů podporující tento fenomén, a z toho pak mohou plynout nejistota a obavy, co to vlastně bude znamenat pro uživatele, finální výrobce a dodavatelské a servisní organizace.

Nebojíte se, že transformace na elektromobilitu brzdí Evropu a snižuje její konkurenceschopnost?

Petr Čevela: To si nemyslím. Naopak díky tomuto trendu se na stůl dostávají jiná a mnohdy nová témata. Pokud přechod od spalovacích motorů k e-mobilitě bude kvalitně řízený, pak naopak může řadu oborů posunout významně vpřed a podpořit tak konkurenceschopnost těchto oborů.

Dodavatelské řetězce automobilového průmyslu jsou dlouhodobě zaběhlé určitým způsobem, ale to se teď mění. Kdo půjde z kola ven a kdo naopak získá nové příležitosti, když se spalovací motor vymění za elektromotor?

Petr Čevela: Obecně platí, že „z kola ven“ půjde ten, kdo nebude stačit svou rychlostí inovovat, nebude schopen včas reagovat na měnící se požadavky zákazníka, nebude umět nabídnout vynikající poměr ceny/výkonu/kvality. Například požadavky na výrobce obráběcích strojů budou poněkud odlišné pří výrobě elektromotorů než při výrobě spalovacích pohonných jednotek.

Váš příspěvek na LinkedIn směřoval k tomu, že LAPP je na novou situaci připraven. Co konkrétně jste tím měl na mysli?

Petr Čevela: LAPP patří dlouhodobě k leaderům na trhu s kabelovou technikou. Je patrné, že hlavními hybateli elektromobility v Evropě jsou německé automobilky. Naše firma LAPP Czech Republic patří do skupiny LAPP, která sídlí v automobilovém srdci Evropy, ve Stuttgartu. Podílí se i na vývoji vhodných řešení právě pro podporu e-mobility. Naším cílem je poskytnout uživatelům elektromobilů co nejlepší komfort při nabíjení svých „miláčků“. Již dnes máme k dispozici nabíjecí soupravy pro domácí nabíjení nebo třeba komfortnější nabíjení s Wallboxy. Myslíme například i na ty uživatele, kteří navštěvují kempy, které ne vždy jsou vybaveny nabíječkou se správným konektorem. Pro tyto účely může uživatel využít redukci a připojit si svou domácí nabíječku.

Vývoj elektromobility pořád pokračuje, jaké dokonalosti může podle vás elektromobil dosáhnout? (například z hlediska dojezdu či rychlosti nabíjení) a jakou roli v tom budou hrát vaše produkty?

Petr Čevela: Co se týká dokonalosti elektromobilu, tak to fakt neumím odpovědět. A asi to neví ani dnešní vývojáři ve vedoucích automobilkách… Ani asi není zcela jasné, zda elektromobilita má být cílový stav. Vše nasvědčuje tomu, že nikoliv. Ale v blízké budoucnosti se jistě bude významně prosazovat autonomní mobilita s přívlastkem co nejnižší uhlíkové stopy. Co všechno do toho bude patřit, těžko říct, vždyť vývoj je tak překotný… A otázka, jakou roli v tom bude hrát LAPP? Naše firma je silně orientována na inovace, kvalitu svých produktů a služeb, šetrnost k prostředí a vysokou spolehlivost ve všem, co děláme. Řekl bych, že LAPP má přímo ve svém DNA podílet se na rozvoji moderních trendů a být skutečně „industrial partner“, a to i v e-mobilitě.

Dobíjení je klíčová technologie pro další rozvoj. Myslíte si, že řídká síť stanic je důsledkem nebo příčinou pomalého rozjezdu elektromobility u nás?

Petr Čevela: Asi je to jako s otázkou, co bylo dříve, zda slepice nebo vejce. Můj osobní názor je, a nemusí s tím odborná veřejnost souhlasit, že rozvoj sítě nabíjecích stanic včetně například vývoje „nabíjecího managementu“, tedy: kde je právě teď nejbližší místo pro nabití mého vozidla, je pro rozvoj e-mobility určující. Tady bude muset hrát významnou roli stát, který pokud má mít e-mobilitu jako prioritu, bude muset úvodní fázi rozvoje infrastruktury podpořit třeba daňovými nebo jinými pobídkami. Asi se dá spočítat, jak robustní systém nabíjecích stanic potřebujeme při jakém počtu elektromobilů.

Jezdíte vy osobně autem se spalovacím motorem nebo elektromotorem? A vaše příští auto bude mít jaký pohon?

Petr Čevela: Jezdím vozidlem se spalovacím motorem a další vozidlo, to už bude patrně minimálně hybridní…

Další článek: Doosan Škoda Power se prosazuje v Austrálii