Při ladění aerodynamiky vozů hraje roli každý nepatrný detail
Všichni víme, že ideální aerodynamický tvar tělesa je podobný kapce, vpředu kulatý a vzadu do špičky. Takový tvar ovšem není ideální pro osobní automobil. Při vývoji každého nového modelu designéři optimalizují tvar vozidla, aby dosáhli nejlepšího možného obtékání vzduchu. Modely ŠKODA OCTAVIA a OCTAVIA COMBI dosáhly hodnot koeficientu odporu Cd 0,24 a 0,26, což je skvělý výsledek.
Inzerce
Proces optimalizace aerodynamiky sestává z několika kroků, pojďme se na ně podívat, právě na příkladu dvou modelů ŠKODY OCTAVIA.
Práce s virtuálním modelem
Jakmile je znám tvar nového modelu, začíná tým designérů pracovat na studiích odporu vzduchu. Dnes už asi nikoho nepřekvapí, že současné softwary jsou na takové úrovni, že ještě dříve, než vznikne první fyzický model vozu, většina otázek o jeho aerodynamických vlastnostech je už vyřešena pomocí simulace proudění tekutin pomocí CFD. „Pomocí této metody děláme asi 80 % naší práce. Přesnost simulace je tak vysoká, že na výsledcích můžeme založit důležitá rozhodnutí, “ říká Pavla Polická, koordinátorka týmu, který se zabývá aerodynamikou.
Na základě simulací byl například ve ŠKODĚ OCTAVIA použit aktivní prvek zvaný žaluzie chladiče, který je teď standardně osazený ve všech verzích. Čtyři lišty podle potřeby uzavírají a otevírají přívod vzduchu do chladiče. Uzavřený přívod výrazně zlepšuje proudění vzduchu kolem přední části auta.
Velice zajímavý prvek je vzdušná zástěna, samotný proud vzduchu je zde využit k tomu, aby odclonil problematickou součást jedoucího automobilu. Touto nezbytnou, ale také problémovou součástí jsou kola, jejichž tvar lze měnit jen velmi omezeně a vše navíc komplikuje jejich otáčení. Řešení bylo nalezeno ve správně tvarovaném nárazníku, který „natvaruje“ proudící vzduch tak, aby kolem kola vytvořil jakýsi „aerodynamický závěs“.
Pěnový model 1:1
Zatímco stále běží virtuální simulace, začíná se již testovat první fyzický model. V této rané fázi se na něm ještě mnoho věcí může změnit, takže je vyroben z pěny. Řada technologií je v něm ale již „opravdových“, například motor, který je pro testování důležitý.
V případě modelů ŠKODA OCTAVIA a OCTAVIA COMBI byla nutná spolupráce obou týmů (každý model má svůj vlastní tým). Protože aerodynamika je velice komplexní téma a každá změna jedné části vozidla vyžaduje další úpravy jiných částí, obě skupiny designérů musely neustále konzultovat svoji práci, tak aby oba modely byly perfektní a přitom se neodlišovaly v podstatných designových prvcích.
Finální prototypy vozů
Na funkčních prototypech se ve větrném tunelu testuje například pohyb vody na karoserii během deště. Nejen u čelního okna, ale i u všech dalších oken a zrcátek musí výrobce zajistit dobrou průhlednost.
A konečně se na finálních autech měří, jak přesné byly předchozí výsledky a nakolik realita odpovídá očekáváním. Měření jsou také využita k homologaci všech verzí.
Článek byl vytvořen na základě materiálů Škoda Auto.
Další článek: Digitální akce pro zákazníky: Zažijte Walter.live