Příběh Blum-Novotestu ukazuje, že cesta za nejvyšší kvalitou je správná
Blum-Novotest je globálně uznávaným výrobcem inovativních měřicích a testovacích technologií, jež se mohou právem pyšnit nejvyššími standardy německé kvality i špičkovým designem. V čele českého zastoupení stojí od samého začátku Slavomír Štoll, jenž se společně se svými kolegy věnuje aktivnímu prodeji, servisu a poradenství v oblasti inprocesního měření v CNC obráběcích strojích. Desetiletou existenci firmy i plány do budoucna jsme se Slavomírem Štollem shrnuli v následujícím rozhovoru.
Inzerce
S jakými vizemi a zkušenostmi jste se pustil do řízení vlastní firmy?
Zásadní roli sehrály mé technické zkušenosti. Během své předchozí praxe jsem prošel firmami jako Rolls-Royce Annesley, Snecma Gennevilliers (dnes Safran) či ITP Aero Zamudio, kde se měřicí software píše přímo na míru CNC strojům. To mi otevřelo obzory. Začal jsem vyvíjet vlastní cykly a pochopil obrovské možnosti inprocesního měření. Když jsem pak v roce 2005 na internetu uviděl inzerát firmy Blum, bylo mi jasné, že to je obor, kterému mám co nabídnout a musím to zkusit. Následoval pohovor v Německu a začátkem roku 2006 začalo mé zastoupení firmy Blum na bázi živnosti.
Dařilo se vám plnit vaše plány a vize převádět v realitu?
První dva roky byly nesmírně těžké. Byl jsem kompetentní odborník, ale s nulovými obchodními zkušenostmi a značkou, která na trhu začínala. Firma mě v té době dost podržela. Po dvou letech ale efektivita mého prodeje začala stoupat a potkal jsem Josefa Hostáška, našeho současného manažera servisu. Vytvořili jsme dobře fungující obchodně-servisní tandem. To byl základ budoucí firmy a paradoxně, v půli roku 2009, navzdory silné recesi, bylo s Alexem Blumem dohodnuto její založení.
Jak si vede české zastoupení Blum-Novotest dnes?
Během těch deseti let jsme postupně začali spravovat území Visegrádské čtyřky, Rumunska a Bulharska. Je to geograficky, jazykově a kulturně velmi diverzní teritorium. Náš mezinárodní tým nyní čítá dvanáct členů. Ročně prodáme okolo pěti set sond a laserů s obratem přes dva miliony eur. Jsme už zavedená značka s puncem mimořádné kvality a servisu. Ta cesta, kterou jsme nastoupili, je nepochybně správná.
Jak podle vás zní dnešní definice společnosti Blum-Novotest?
Naše produkty pomáhají výrobním firmám zvýšit produktivitu a vyrovnat se s konkurenčním tlakem. Nárůst produktivity však není daný, závisí na výkonnosti sondy, její spolehlivosti a kvalitní implementaci do výrobního programu. Veškeré naše úsilí směřuje k tomu, být v těchto třech aspektech nejlepší. Chceme zákazníkovi přinést maximální přidanou hodnotu a podílet se tak na jeho úspěchu.
Kdo jsou vaši typičtí zákazníci?
Primárně hledáme náročné zákazníky z hlediska rychlosti a tolerance měření. Například v Maďarsku děláme na soustruzích v bezobslužném provozu stovky měření denně ve dvanácti mikronech. To je aplikace, kde už je nutný špičkový hardware. Zákazník s takovým zadáním docení kvalitu, již dodáváme, a zůstává věrný naší značce i při nákupu dalších strojů.
Máte přehled, kolik projektů a aplikací jste během deseti let realizovali?
Registrujeme asi 1200 servisních výjezdů. V tom je zastoupeno vše, od rutinních oprav až po velké příběhy, díky nimž jsme získali klíčové zákazníky.
Každá firma má svůj produktový bestseller. Jaký je ten váš?
Tehdy i dnes zůstává naším vlajkovým produktem laserové měření nástrojů. Segment trhu, v němž si držíme světovou dominanci jak z hlediska tržeb, tak i kvality technologie. Je to geniální kombinace mechaniky, optiky, pneumatiky a mikroelektroniky. LC50 Digilog bez nadsázky atakuje hranice fyzikálních zákonů.
Prvních deset let máte úspěšně za sebou. Zahájíte další dekádu s novým produktem?
S novým produktem určitě ne. Těch deset let bylo velmi náročných. Představili jsme spoustu novinek a vylepšení. Umíme měřit v obráběcím stroji všechny výkresové veličiny a jsme skvěle připravení na Průmysl 4.0. Je na čase zvolnit ve vývoji, soustředit se na aplikace a přinést nové technologie zákazníkovi.
Kde vidíte vaši firmu v horizontu pěti let?
V dnešní dynamické době je čím dál složitější dlouhodobě plánovat. Další rozšíření teritoria nás už zřejmě nečeká. Současné trendy spojené s automatizací výroby a Průmyslem 4.0 generují více příležitostí pro dodavatele sond. Tady chceme být velmi aktivní. Soustředíme se na posílení týmu, zesílení naší přítomnosti, vylepšování interních procesů a implementaci nového ERP.
Definicí jsme začali, tak s ní i skončeme. Jaká je tedy podle vás definice úspěšné firmy a jak moc se jí přibližuje Blum-Novotest?
Když vstoupíte do jakékoliv firmy, rozhlédnete se a prohodíte pár slov s lidmi, poměrně přesně odhadnete její bonitu. Úspěšná firma umí dlouhodobě držet pozitivní mentální nastavení svých zaměstnanců a naplno probudit jejich potenciál. Vysoká firemní kultura je nepochybně správný klíč k úspěchu. Občas mívám z tohoto pohledu i záblesky uspokojení. Jak blízko jsme ale k ideálu, to se musíte zeptat někoho z mých kolegů.
Další článek: Při digitalizaci firmy nejde jen o IT, ale o komplexní digitální transformaci