Projektanti se připravují na nápor práce, zakázky se ale zpožďují
Projektové firmy se připravují na nárůst práce, veřejní zadavatelé totiž letos do konce května vypsali o více než polovinu (53,7 procenta) více projektových zakázek než loni. Vyplývá to z nejnovější analýzy zpracované analytickou společností CEEC Research na základě dat uveřejněných na konci měsíce května 2014 ve Věstníku veřejných zakázek. Podle ní však vázne zadávání těchto zakázek k realizaci.
Inzerce
Hodnota zakázek na projektové práce vypsaných veřejnými zadavateli během prvních pěti měsíců roku vzrostla o třetinu (33,1 procenta) na 1,1 miliardy korun. Právě objem projektových prací s předstihem ukazuje, jak se bude celý sektor stavebnictví v nejbližší době vyvíjet. Velké stavby totiž bez kvalitní projektové přípravy nelze začít. Z tohoto pohledu je důležitá statistika, kolik zakázek na projektové práce veřejní zadavatelé zadali vítězům výběrových řízení skutečně k realizaci. Těchto zakázek však bylo do května zadáno meziročně o 9,6 procenta méně a jejich hodnota klesla o 9,8 procenta na 585 milionů korun.
Ještě větší propad je však při porovnání posledního měsíce s dostupnými daty, tedy května. V květnu 2014 bylo zatím zadáno ve srovnání se stejným obdobím roku 2013 o 67,3 procenta zakázek méně. Hodnota těchto zakázek byla 26 milionů korun a meziročně klesla o 77,8 procenta.
„Jakožto uchazeč o veřejné zakázky na přípravné práce opravdu pociťujeme nárůst jejich počtu. Prodlužuje se však lhůta od podání nabídky k samotnému započetí realizace předmětu díla zakázky, ať už je vítěz kdokoliv. U některých zadávacích řízení čekáme déle než rok na pokyn k započetí prací či na vypsání druhého kola zadávacího řízení,“ poznamenal k tomuto vývoji obchodní ředitel společnosti Valbek Lukáš Hruboň. Podle něho je totiž cesta k zahájení stavby mnohokrát delší než plánované čerpání jednotlivých rozpočtů.
Na neúměrné prodlužování všech lhůt upozorňuje také předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek, podle nějž od předběžného oznámení soutěže do vyhodnocení soutěže uplyne minimálně jeden rok. Kritizuje hlavně Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které patří k největším zadavatelům veřejných zakázek. „ŘSD sice do konce června schválilo zhruba 740 soutěží na projektové práce v hodnotě kolem 460 milionů korun, ale tyto soutěže nebyly z velké většiny zatím vypsány. Není tedy zcela jasné, zda se vůbec velké stavby silniční infrastruktury připravují,“ neskrývá skepsi Čížek, který přestává věřit optimistickým vyjádřením politiků o prioritě investic do dopravní infrastruktury.
Intenzivnější projektová příprava je přitom podle ředitele CEEC Research Jiřího Vacka nutná k tomu, aby se české stavebnictví hluboce zasažené končící krizí opět odrazilo ode dna. „České stavebnictví prošlo v předchozích pěti letech intenzivní krizí, jeho výkon oproti vrcholu v roce 2008 poklesl až o třetinu. Základem pro jeho opětovný návrat na výsluní je rozběhnutí projektové přípravy, bez níž se sektor nemá šanci vrátit k dlouhodobějšímu a stabilnímu růstu,“ tvrdí Vacek.
Někteří stavaři očekávají, že návrat k lepším časům bude ještě nějakou chvíli trvat. „V českém stavebnictví se bohužel v krátkodobém horizontu změna neprojeví. Na změnách zajetých mechanismů nás všechny čeká ještě mnoho práce,“ upozornil generální ředitel společnosti Sudop Group Pavel Havlíček.
České stavebnictví výrazně zasáhla končící ekonomická krize. Během ní od roku 2008 přišlo o 443 miliard korun, což je obrat za celý jeden rok. Podle nejnovější analýzy statistických dat za tu dobu zkrachovalo 41 větších firem, o práci v sektoru však přišlo až 50 tisíc lidí.
Další článek: Ředitelství silnic vypsalo tendr na stavbu dalšího úseku D1