První čtvrtletní ztráta VW za dvacet let

Redakce Redakce
— vydáno 29. října 2015

Německý automobilový koncern Volkswagen v důsledku skandálu kolem falšování testů emisí vykázal svou první čtvrtletní ztrátu za více než dvě desetiletí. Společnost Volkswagen v letošním třetím kvartálu prodělala na provozní úrovni 3,5 miliardy eur (zhruba 95 miliard korun) po zisku 3,2 miliardy eur před rokem. Zhoršila navíc odhad zisku na celý letošní rok.

Inzerce

Volkswagen upozornil, že výsledky za třetí čtvrtletí negativně ovlivnila tvorba rezervy v objemu 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související se skandálem kolem měření emisí. Rezerva je o něco vyšší než původně avizovaných 6,5 miliardy eur. 

Tržby společnosti ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly o více než pět procent na 51,5 miliardy eur (1,4 bilionu korun). Firma potvrdila, že její celoroční odbyt by měl zůstat zhruba na loňské úrovni, kdy činil rekordních 10,4 milionu vozů. Dodala však, že počítá s výrazným poklesem celoročního provozního zisku z rekordních 12,7 miliardy eur v loňském roce. 

Čistá ztráta Volkswagenu ve třetím čtvrtletí dosáhla 1,67 miliardy eur. Byla tak nižší, než očekávali analytici, kteří ji v anketě společnosti FactSet odhadovali na 2,11 miliardy eur. Akcie Volkswagenu díky tomu během dopoledne na burze ve Frankfurtu přidávaly více než tři procenta. 

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii koncernu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Volkswagen nyní plánuje svolávání automobilů do servisu, kde provede nutné technické úpravy. Firmě také hrozí vysoké náklady na pokuty a na právní spory. 

„Učiníme vše, co je v našich silách, abychom získali zpět ztracenou důvěru,“ uvedl nový šéf koncernu Matthias Müller. „Skupina Volkswagen má velmi solidní a rozsáhlé zdroje hotovosti. To nám pomůže zvládnout obtížnou situaci, kterou vyvolaly finanční dopady té záležitosti kolem naftových motorů,“ upozornil finanční ředitel Frank Witter. 

Rezerva 6,7 miliardy eur podle Wittera nezahrnuje výdaje na pokuty a odškodňování zákazníků. Automobilka uvedla, že právní náklady související se skandálem v současné době nelze odhadnout. „Mohou vzniknout značné finanční náklady, až se právní rizika vyjasní,“ dodala. 

Například ve Spojených státech, kde celý skandál začal, hrozí automobilce pokuta až 18 miliard dolarů (440 miliard korun). Dnes zahájila kroky proti Volkswagenu španělská justice. Reaguje tak na prohlášení veřejného žalobce, podle kterého se firma mohla dopustit podvodu při získávání dotací a trestných činů souvisejících se životním prostředím. 

Skandál se týká rovněž asi 1,2 milionu vozů české automobilky Škoda Auto. Volkswagen v dnešní zprávě uvedl, že Škoda vytvořila za první tři čtvrtletí letošního roku provozní zisk 734 milionů eur (téměř 20 miliard korun). To představuje meziroční nárůst o zhruba 13 procent.

Další článek: Analýza: Rekordní srpnové zakázky na projektovou přípravu