Spotřebitelé mají zájem o „výrobky na míru“, ale chtějí je hned a levně

Ing. Jan Homola
— vydáno 8. ledna 2020

Takzvaně kastomizovaná výroba, kterou má umožnit větší automatizace a výrobní metody jako 3D tisk, se mezi spotřebiteli nebude prosazovat snadno. Napovídá to aktuální průzkum prezentovaný na veletrhu CES 2020.

Studii zpracovala společnost CITE Research pro francouzskou technologickou korporaci Dassault Systèmes, která patří k největším světovým výrobcům softwaru pro vývoj výrobků. Do průzkumu se zapojilo na tři tisíce lidí z USA, Číny a Francie.

Výsledky průzkumu ukázaly, že zájem o výrobky přizpůsobované na míru konkrétnímu člověku, se liší mezi generacemi i kontinenty. Zde jsou nejzajímavější postřehy:

  • Spotřebitelé chtějí personalizované výrobky, ale nehodlají čekat na jejich výrobu (což je paradoxní a zatím nemyslitelná situace). Podle 83 procent dotazovaných je kastomizace zajímavá, pokud zabere „jen chvilku, maximálně hodiny“. Pouze 21 procent lidí je ochotno na výrobek připravený na míru čekat den či více dnů včetně jeho doručení.
  • Za výrobek přizpůsobený jejich požadavkům jsou spotřebitelé ochotni připlatit si v průměru o 25,3 %, nicméně na druhou stranu očekávají, že jim bude poskytnuta sleva průměrně 25,6 % za to, že pro účely personalizace poskytnou svoje osobní údaje a preference.
  • Mezi lidmi přitom panuje docela velký zmatek v tom, co „personalizovaný výrobek“ znamená. Více než polovina si myslí, že personalizace probíhá před nákupem a že jde o výběr varianty výrobku či služby z nabízeného seznamu dostupných parametrů. 63 % dotázaných si personalizaci spojuje s nutností poskytnout pro úpravy výrobku osobní údaje.
  • 96 % spotřebitelů má obavu o bezpečnost poskytnutých osobních údajů pro účely personalizace výrobku a většina je ochotna poskytnout je pouze v anonymizované podobě. 88 % nebude mít o personalizaci vůbec zájem, pokud si nebudou jisti, jakým způsobem jsou jejich údaje zpracovávány.
  • Za personalizaci jsou ochotni si připlatit spíše v oblasti zdravotních pomůcek, nikoli však za spotřební zboží. Personalizace výrobků a služeb je vítaná také v oblasti osobní bezpečnosti (například v podobě služby, která upozorní záchranné složky na váš úraz nebo spáchaný kriminální čin).
  • Personalizaci produktů pozitivněji přijímají mladší ročníky (tzv. generace X, Z a mileniálové), kteří jsou více svolní k poskytnutí osobních údajů výměnou za benefity vyplývající z kastomizace produktů. Mladší zákazníci oceňují kastomizaci jako možnost se odlišit, starší lidé vidí přínosy hlavně v oblasti zdravotnictví.
  • Ze tří srovnávaných regionů si kastomizované výrobky si nejvíc přejí Číňané, zatímco Američané na ně mají nejvyšší požadavky, očekávají, že se stanou normou již do deseti let a budou za ně ochotni nejvíce připlácet.

Z předchozích řádků je patrné, že spotřebitelé o výrobky přizpůsobované na míru mají zájem, nicméně výrobce čeká ještě dlouhá a komplikovaná cesta, než jim dostupné technologie umožní dostát zákaznickým očekáváním. Podle něj totiž kastomizovaný výrobek nemůže stát o moc víc, než běžná sériově vyráběná komodita a zároveň na jeho vyrobení zákazník nechce čekat.

[ Ilustrační obrázek v úvodu článku zobrazuje botu Adidas Futurecraft 4, jejíž podrážka je vyráběna specializovanou technologií 3D tisku od společnosti Carbon a umožňuje přizpůsobovat výrobky na míru jejich uživateli. ]

Další článek: Fenomén 4.0 – konference o praktickém uplatnění nástrojů Průmyslu 4.0 v českých firmách