Studenti technických škol: Studium na ČVUT předčilo mé očekávání
Neustále se hovoří o tom, že české školství neuspokojuje poptávku firem po technicky vzdělaných mladých lidech. Jak tuto situaci vnímají samotní studenti vysokých technických škol a univerzit? Dozvíte se v seriálu rozhovorů se studenty těchto škol.V tomto díle jsme se ptali studentky ČVUT v Praze Barbory Langové.
Inzerce
Proč jste se rozhodla právě pro tuto fakultu?
Byla to trochu náhoda. Studovala jsem gymnázium, takže se očekávalo, že půjdu spíše směrem k právničině nebo ekonomii. Přišlo mi však škoda nevyužít technický talent, takže jsem si podala přihlášku i na ČVUT. Nakonec jsem se na VŠE nedostala na vysněný obor, takže volba byla jasná.
Plní se Vaše očekávání? Jste se svým výběrem spokojena?
ČVUT předčilo moje očekávání. A to jak z pohledu kolegů studentů, které jsem měla to štěstí potkat, tak z pohledu úrovně studia. Učí zde opravdoví odborníci, takže ze školy se dá získat mnoho. Jediná doba, kde náročnost studia málokdo ocení, je zkouškové období.
Co se týče té spokojenosti, tak bych si pravděpodobně vybrala jen jiný obor, kdybych mohla vidět trochu do budoucnosti. Rozhodně bych šla studovat něco více specifického, např. energetiku. Jinak rozhodně spokojená jsem. Kdybych se rozhodovala znovu, rozhodnu se pro ČVUT.
Zdá se Vám, že fakulta nabízí studium dostatečně propojené s praxí?
V současnosti tomu je tak, že v bakalářské části studia moc propojení s praxí fakulta sama o sobě nenabízí. Nyní jsem nastoupila do magisterské části studia a máme specializované kurzy, kde se přímo setkáváme s odborníky z praxe a můžeme jim klást jakékoliv otázky. Samozřejmě je v plánu i pár exkurzí. Za celé ČVUT poté probíhají programy jako Mentoring, veletrhy (iKariera), kde se dají sehnat různé praxe, a nebo témata pro diplomové práce. Za sebe však mohu říci, že praxe, vyžadovaná téměř ve všech podnicích, na škole chybí a je na iniciativě studenta.
Je možné se zúčastnit během studia odborné stáže?
Odborné stáže fakulta bohužel v současnosti nenabízí, nebo nabízí jen velmi omezeně. Je však určitě možné si je externě zajistit. Pak pro vyučující není problém časově vyjít vstříc, alespoň dle mých zkušeností. Na druhou stranu absenci stáží vyvažuje možnost studovat v zahraničí semestr nebo dva (Erasmus) či odjet na týdenní intenzivní studijní kurz (Athens). Na fakultě stavební jsou však povinné stáže, pokud vím.
V poslední době se neustále hovoří o nedostatku technicky vzdělaných mladých lidí. Vidíte v tomto ohledu na straně školy nějaký posun? Otevírají se nové obory? Zvyšují kapacity fakulty?
U nás na fakultě minulý rok probíhala jakási restrukturalizace a vzniklo pár nových oborů. Nějaký posun navenek probíhá, ale pravda je taková, že předměty zůstaly stále stejné na většině oborů, přibylo jen oborových projektů. Zajímavé je přečíst si například o konkurenční VUT v Brně, tam ten progress probíhá větší, pokud to není jen dobré PR.
O tom, že je málo techniků, slýchám stále. Také od starších kolegů, kteří absolvují naší fakultu, vím, že kamkoliv pošlou životopis, jsou okamžitě přijati. Jedná se však o specifické obory, ne o technology apod. Osobně si myslím, že je to škoda, že o takové obory není takový zájem. Technika je krásná. Navíc by to studenty mělo lákat, protože stačí pochopit pár věcí a máte zkoušku – oproti memorování tisíců stran jinde.
Další věc je, že se snižují počty studentů. Na bakalářské studium je přijímáno sice více lidí, ale na navazující magisterské se počítá s menším počtem studentů. Do budoucna má být trend takový, že inženýrů u nás bude méně.
Pracujete při studiu již v oboru?
Můj obor je vcelku časově náročný, takže praxi nechávám jen na prázdniny. Teď se ale po praxi porozhlížím, jsem u konce studia a na praxi se při hledání zaměstnání hledí možná víc než na vzdělání.