Vítězslav Šodek, SPŠ Bruntál: Učíme programování číslicově řízených strojů
[ROZHOVOR] Výuka číslicově řízených obráběcích strojů by měla být samozřejmostí na každé střední i vysoké škole zaměřené na strojní obory. Jelikož o technické obory není příliš veliký zájem ze strany studentů, kterých je stále v oboru strojírenství nedostatek, přinášíme potenciálním zájemcům o technické obory rozhovor s Vítězslavem Šodkem, který vyučuje programování číslicově řízených strojů na Střední průmyslové škole v Bruntále.
Inzerce
[Průmysl.cz] Střední průmyslová škola v Bruntále v 90. letech minulého století opět otevřela obor Strojírenství. V současné době se však opět zvyšuje nezájem studentů o technické obory, zejména strojírenství. Je problém s nedostatkem studentů nebo nezájem studentů o obor Strojírenství i na SPŠ v Bruntále?
[Vítězslav Šodek] S problémy týkajícími se nedostatku studentů se momentálně potýká téměř každá střední škola. Faktorů ovlivňujících tento problém je více a obecně je rozvádět nepřísluší tomuto rozhovoru. Počet studentů na studijním oboru Strojírenství na SPŠ v Bruntále odpovídá průměrně jedné otevřené třídě ročně. Zájem či nezájem studentů je otázkou druhou. Mnozí ze studentů přicházejí tento obor studovat, protože se sami nemohou rozhodnout, které povolání chtějí v budoucnu vykonávat, nebo na popud rodičů. Střední průmyslová škola v Bruntále již několik let pořádá různé akce, při kterých se snaží jednotlivé studijní obory představit jak zájemcům o studium, tak i jejich rodičům. Jedná se o „Den otevřených dveří“ a akce „Nebojte se střední školy“.V oboru strojírenské technologie zaměřené na procesy obrábění je mimo výuky teorie důležité, aby každý absolvent prošel při studiu praxí. Bylo složité zavést mezi vyučovací předměty programování číslicově řízených strojů a kombinovat jej s teorií?
Na Střední průmyslové škole v Bruntále dnes vyučujeme nejen teorii obrábění, ale samostatný předmět Aplikace CAM, který je zaměřen na softwarové obrábění a tvorbu obráběcích postupů. Na tento předmět navazuje Praxe, ve které si studenti přímo ověřují jednotlivé poznatky. Zavedení těchto předmětů nebylo až tak složité, protože si uvědomujeme, že tento směr je v dnešním oboru strojírenství klíčovým, a pro studenty je praxe nepostradatelná.
Kolik vyučujících vyučuje programování číslicově řízených strojů?
V současné době tři vyučující.
Jak probíhá výuka NC programování? Mají studenti k dispozici výukové materiály? Jak studenti k výuce přistupují?
Škola dává studentům k dispozici vlastní výukové materiály pro každý vyučovaný předmět. O průběhu výuky už jsem se zmiňoval. Přístup studentů je hodně individuální. Kdo má představu o problematice obrábění, ten si jistě dokáže představit, že bez předchozí praxe je nereálné naučit studenty úplně vše. Většinou jsou studenti hodně zvídaví a obecně lze říci, že je tato problematika baví.
K praktické stránce programování číslicově řízených strojů je nezbytný NC obráběcí stroj. Ve kterém roce škola zakoupila první obráběcí stroj a o jaký typ stroje se jednalo?
První CNC stroj byl zakoupen v roce 2003. Jednalo se o výukový soustruh od firmy Mikronex a následně pak byla zakoupena výuková CNC frézka od téže firmy.
Škola prošla rozsáhlými změnami a rekonstrukcemi učeben a dílen. Dílny pro výuku jsou modernizovány a prostřednictvím dotačních titulů z Ministerstva školství a Evropských sociálních fondů byly vybaveny moderními stroji. Můžete popsat strojový park, který je studentům při výuce k dispozici?
Dnes disponujeme kromě výukových CNC strojů taky průmyslovými CNC stroji. Konkrétně se jedná o dvě tříosé vertikální frézky od firmy Quaser a dvě CNC soustružnická centra s podporou poháněných nástrojů. Frézky jsou osazeny řídicím systémem Heidenhain a soustruhy řídicím systémem Fanuc. Co se týká klasických obráběcích strojů, tak jsme pořídili dva hrotové soustruhy, dvě vertikální frézky, ostřičku nástrojů a strojní pásovou pilu.
Uvedené obráběcí stroje se neobjedou bez pravidelné servisní údržby, nástrojů a materiálu k obrábění. Jak hodnotíte spolupráci s dodavateli obráběcích strojů, nástrojů a materiálů?
Toto je otázka, která nás trápí asi nejvíce. Servis je zatím řešen plánovanou formou pravidelných servisních prohlídek. Materiál k obrábění řešíme z vlastních finančních zdrojů. Nástroje jsou asi problémem největším. V dodávce zařízení jsme se snažili získat co nejvíce nástrojů, ty ale dochází a pořizovací ceny jsou pro školu neúnosné. Tuto problematiku řešíme průběžně. Snahou do budoucna bude získat finance i od sociálních partnerů školy.
Pro studenty středních škol jsou každoročně vypisovány studentské soutěže v oboru NC programování a CAM. Zapojuje se do těchto akcí i vaše škola? Jaké máte úspěchy?
Jistě. Firma Solidvision pořádá několik soutěží jak v oblasti CAD i CAM – stejně jako firma 3EPraha Engineering. Studentů, kteří nás reprezentují, je hodně. Loni jsme získali 3. místo v CAM programování. Několikrát jsme vyhráli první místo v ručním programování NC.
S výukou programování číslicově řízených strojů souvisí i CAM systémy. Jaké softwary při výuce CAM systémů používáte?
Mnoho let jsme používali SurfCAM, který se ale v posledních letech, dle mého soudu, neubíral tím správným směrem, a proto jsme přešli na výuku v aplikaci HSMWorks. Tento software je opravdu dynamicky se rozvíjející po všech stránkách a nabízí opravdu hodně možností. Je jednoduchý a hlavně je plně integrovaný do SolidWorksu, který škola používá již několik let. Teď plánujeme vyzkoušet SolidCAM, abychom jej mohli vzájemně porovnávat. Trochu mne mrzí, že softwary, které patří v praxi mezi nejpoužívanější, jsou pro školy finančně nedostupné. Toto je negativum, které diskriminuje absolventy při nástupu do zaměstnání.
Další článek: Martin Kuba: České firmy mohou v jihovýchodní Asii výrazně uspět