Vlastní vývoj a pružná výroba otevírají firmě PBS GROUP dveře do celého světa

Význam společnosti PBS GROUP rok od roku roste, a to díky vysoce sofistikovaným produktům, které najdeme v mnoha odvětvích strojírenství. I když nyní nejvíce rezonuje segment letectví: „V PBS toho umíme mnohem víc,“ řekl během rozhovoru její výkonný ředitel Pavel Čechal.
Inzerce
Pracovní program Pavla Čechala je naplánovaný na minuty a teprve po několika změnách termínu se nám podařilo sejít u rozhovoru. Byť jsme měli vyhrazenou jen hodinu, podařilo se nám projít to nejdůležitější: Jaká témata hýbou světem průmyslu, jedinečnost slévárny ve Velké Bíteši, rekordní investice do výroby, bolístky Evropské unie i pružnost administrativy v USA a samozřejmě i 3D tisk a podíl PBS GROUP na vývoji jedinečného projektu s koncernem Lockheed Martin.
Jaká byla vaše profesní cesta, jež vás dovedla až do pozice výkonného ředitele v PBS GROUP?
Jelikož mám vzdělání v oblasti financí a ekonomie, začínal jsem na různých pozicích s tím spojených. Od finančního kontrolora přes finančního ředitele, později generálního ředitele a člena představenstva v české strojírenské firmě, kterou se nám s tehdejšími kolegy podařilo vybudovat. Patřili jsme ke globálním lídrům v oblasti svařovaných konstrukcí, technologických celků a inženýringu. Po společném rozhodnutí prodat většinový podíl firmy investičnímu fondu Jet Investment Igora Faita, jsem ještě nějaký čas pracoval pro PBS Třebíč. Časem však přišla etapa, kdy jsem přemýšlel kam dál a shodou okolností PBS GROUP zrovna hledala výkonného ředitele. Od té doby jsem zde.
Denně jednáte se zástupci státního i soukromého sektoru. To jsou dvě odlišná prostředí s různými pravidly a požadavky. Kde se cítíte lépe?
Každé prostředí má svá specifika. Mě baví jednání na úrovni vysokého byznysu i ta na výrobní úrovni, protože to je prostředí, z něhož pocházím. Rád se potkávám a hovořím se zaměstnanci přímo ve výrobě, tam se cítím dobře. Mám však rád i jednání na vládní úrovni, která jsou stále častější díky strategickému růstu celé naší skupiny. Nemůžu říct, že se někde cítím hůř nebo líp. Nerozlišuji, zda mluvím s ministrem, ředitelem či zaměstnanci. Se všemi se snažím konstruktivně řešit vše důležité pro danou oblast.
Produkty s logem PBS GROUP jsou známé po celém světě. Nejčastěji jste pak skloňováni s leteckým průmyslem. Na začátku všeho je však náročný vývoj a testování.
Věřím, že úspěch PBS GROUP je postaven primárně na tom, že máme vlastní produkty. Nyní jsme hodně skloňováni s vojenskou leteckou technikou, my ale historicky velmi významně pokrýváme i civilní sektor letectví. Máme velmi úspěšnou slévárnu a další obory, na které jsme pyšní: kryogenika, energetika i bohaté portfolio speciálních technologií, jako je například tepelné zpracování a pájení ve vakuové peci či povlakování lopatek turbín. V rámci vývoje stále rozšiřujeme portfolio našich základních výrobků, a to na základě poptávky zákazníků, potřeb trhu i našich interních vizí. Letectví a obrana jsou však aktuálně atraktivní témata, jež vše další odsouvají do ústraní.V rámci vlastních výrobních možností jste soběstačnou firmou.

Podle čeho rozhodujete, do jakých inovací ve výrobě investovat?
To, že jsme schopní si zhruba 95 % výrobků vyrobit sami, je naše další výhoda. V rámci kooperací primárně řešíme kapacitní možnosti, ne technologické. K investicím do jednotlivých sektorů vede mnoho kroků a máme na to celý tým, který se zabývá produktovým developmentem. Postřehy a různé požadavky se postupně skládají a na nás je jejich vyhodnocení a finální rozhodnutí o dalším směřování a výši investic.
Dá se specifikovat, která část výroby je nejnáročnější a proč?
Zde bych opět rád vyzdvihnul naši slévárnu. Slévárenství je složitý a specifický obor a pro nás je to skutečně velmi důležitá část produkce. Výroba odlitků je dlouhodobý proces s vysokým podílem vlastního know-how. Jako druhou skupinu bych označil výrobu určitých kritických dílců proudových motorů. Zde hovoříme o náročném zpracování s důrazem na velmi přesnou výrobu.
Obrábíte drahé a houževnaté materiály. Tlak na přesnost a nízkou zmetkovitost musí být obrovský. Jak se s tím vypořádáváte od výrobních strategií po kontrolu kvality?
Úroveň naší výroby je skutečně velmi vysoká. Jednotlivé procesy máme zpracovány do detailu. Pečlivě, a hlavně neustále, testujeme jednotlivé mezikroky výroby. Odladění všech možných rizik nás dovede k prvotřídní kvalitě výrobku. Máme několik testovacích komor a celý proces obnáší minimálně desítky kroků, jež vedou k nejefektivnější výrobě a nejnižší zmetkovitosti. Tento proces začíná již na úrovni vývoje. Až vše pasuje, přecházíme k sériové výrobě. Díky dlouhodobým zkušenostem to jde rychleji a v okamžiku kdy spouštíme sériovku, máme vše odladěné a dotažené dle představ. Precizně zvládnuté procesy jsou významným stupněm na cestě úspěchu celé skupiny PBS GROUP.
Jak zvládáte při vašem strmém růstu zajišťovat skokové rozšiřování výroby a udržení její kvality?
V poslední době se hodně píše o tom, jak u nás roste výroba, ale ono to není jen o této části. Rostou i ostatní oddělení a celé zázemí. Spousta částí rozvoje je skryta, ať už je to rozvoj vnitřních procesů, rozvoj softwarové architektury, či kompletní rozvoj ERP systémů. Že ve finále vyrobíme víc motorů a jsme úspěšní, je už jen pomyslná třešnička na dortu. A co se týká zefektivnění výroby? Ano, i zde rosteme intenzivně: od náboru zaměstnanců, rozšíření strojového parku, po rozšíření kapacitních kooperací. Plánujeme hodně dopředu, už nyní se zabýváme tím, co bude za dva tři roky. Často jsme omezení dodáním strojního vybavení, protože na objednané stroje čekáme dlouho. U těch speciálních hovoříme o rozmezí 9 až 12 měsíců. Celá naše skupina tedy dramaticky roste, nicméně poptávka po našich produktech roste ještě rychleji. U některých položek je to nárůst o stovky procent. Kdybychom rostli ještě rychleji, obchodně by to problém nebyl. Vše ale spočívá v rovnováze jednotlivých procesů.
Vaše slévárna patří k evropské špičce, sám jste ji několikrát zmínil. Přibližte nám její jedinečnost.
Všechny dnes zajímá zbrojní a obranná technika a všichni říkají pojďme investovat právě sem. Přitom zrovna v naší slévárně probíhá mnoho zajímavých jednání a obchodních příležitostí mimo toto prostředí. Slévárna velmi úspěšně roste, i když 80 % její výroby jde zákazníkům mimo obranný sektor. Část produkce je používána i v našich výrobcích, ale slévárna jako taková má vlastní obchodní strategii a vlastní rozvoj. Vysoké nároky, které jsou kladeny na přesné odlitky ze superslitin niklu a kobaltu, nás nutí se neustále zdokonalovat. Díky zkušenostem, nejmodernějšímu strojnímu vybavení a kvalitě naší výroby se řadíme mezi dodavatele odlitků předních světových výrobců turbodmychadel, spalovacích turbín, leteckých komponentů nebo izolačních materiálů na bázi skelné vaty. Za poslední roky udělala slévárna obrovský progres a v rámci celé skupiny PBS je mediálně neprávem upozaděná.

Vyrábíte mnoho typů proudových motorů. Model TJ150 se stal výrobkem roku 2024. V čem jsou vaše motory jedinečné, čím se jim daří válcovat světovou konkurenci?
Věřím, že je to souhra několika věcí. Náš úspěch tkví nejen ve vysoce profesionální výrobě, ale i v tom, že jsme schopni s našimi zákazníky velmi úzce spolupracovat. A to už na úrovni vlastního vývoje, kde jsme přítomni a společně řešíme zcela zásadní a citlivé otázky. Navíc tím, jak rosteme, dokážeme rychle reagovat na požadavky a dodávat v relativně krátkých časech dané množství výrobků s určitými vlastnostmi. A dovolím si říct, že v některých parametrech nabízíme bezkonkurenční produkt. Díky mnoha certifikacím jsme pak v segmentu civilních aplikací doslova výjimeční. (Pozn. red.: PBS GROUP patří mezi dva výrobce v EU a čtyři ve světovém měřítku, kteří disponují certifikací EASA pro vývoj a výrobu pomocné energetické jednotky APU.) Díky změnám v celkové válečné strategii aktuálně řešíme obrovský rozvoj v oblasti bezpilotních prostředků.
Na jakém typu motoru aktuálně pracujete?
Rozvojových projektů řešíme v rámci stávajícího portfolia mnoho. Aktuální novinkou je vývoj proudového motoru TJ 200, který shodou okolností právě dokončujeme. Půjde o zástupce nejvyšší kategorie z celé škály našich motorů. Soustředíme se na jeho technické parametry jako je spotřeba, pohyb v nadmořské výšce, celková dráha doletu apod. Uvedení na trh plánujeme někdy v průběhu června. Nyní úspěšně probíhají finální testy a víme, že zájem ze strany zákazníků je o tento typ motoru obrovský, a to i díky tomu, že jeho finální parametry umíme přizpůsobit jejich požadavkům. Vysoká variabilita našich motorů je další výhodou. S TJ 200 už jen čekáme, až vše dotáhneme do vývojového konce a začneme vyrábět prodávat.
Kde všude nachází vaše proudové motory uplatnění?
Těch oblastí je mnoho. A byť jsme nyní spojování primárně s obranným průmyslem. dlouhodobě působíme v oblasti civilního letectví. Naše motory najdete v malých jednomístných a hobby letadlech. V rámci defence je to pak skutečně široké uplatnění: drony, draky, střely s plochou dráhou letu apod.

Pokud se česká firma chce prosadit v USA a rozjet tam výrobu, co to obnáší? To musí být spousta byrokracie.
Teď se celý svět točí kolem Ameriky. Za nás je však dobré uvést, že žijeme rozvojem celé skupiny, tedy i poboček v ČR a Indii a postupně chceme proniknout i do dalších zemí. Náš plán přesunu určité výroby do USA začal zhruba před dvěma lety, tedy v době, kdy jsme nebyli ovlivnění tím, jak se bude vyvíjet americký trh, a současné situaci se budeme muset zkrátka nějak přizpůsobit. V USA jsme úspěšní dlouhodobě, máme zde mnoho zákazníků a hodně skvělých projektů, dodáváme zde tisíce motorů. Přišlo nám tak přirozené přemístit výrobu blíž americkým zákazníkům. Cílem je mít v USA plnohodnotnou výrobní a vývojovou společnost. A otázka byrokracie? Myslím si, že nic byrokratičtějšího než Evropská unie neexistuje. Byznysový model má Amerika mnohem jednodušší a daleko progresivnější než Evropa. Prostředí pro podnikatele je v USA výrazně příjemnější, mají mnoho podpůrných programů a jednají rychle. Co v Evropě trvá měsíce a roky, jsou v USA týdny a měsíce.
Zavedli jste v USA nějaké moderní technologie, které v Bíteši nemáte?
Rozjíždíme zde výrobu od úplného základu. Logicky tak gró výroby tvoří technologie přenesené z Velké Bíteše. Současně však máme možnost dělat některé věci jinak a zabývat se i tím, jak je modernizovat. Řešíme velmi intenzivně celkovou efektivitu výroby a jednotlivých procesů. Díky tomu, že v Bíteši rozjíždíme úplně novou výrobní linku a v USA úplně nový provoz, se nám krásně propojují poznatky z obou míst. Vše si sdílíme a přirozeně tak roste celková výrobní efektivita. Skvěle to do sebe zapadá. Mimochodem právě do výrobního závodu v Bíteši aktuálně směřují rekordní investice ve výši 700 milionů korun. Cílem projektu je navýšení kapacitních možností, abychom mohli vyhovět vzrůstající poptávce.
A jak jste daleko s rozjetím americké výroby?
V USA teď máme vlastně hned dvě oblasti zájmu. První je Florida, kde jsme již úspěšně smontovali a otestovali první motory. A začátkem dubna, jsme převzali prostory pro další výrobu v metropolitní oblasti Atlanty, ve státě Georgia. To je další provoz, který rozjíždíme a posouváme se opět o kus dál. Předpokládám, že na plnohodnotnou sériovou výrobu pak najedeme od září. A jak jsem již zmínil, tím, že musíme myslet hodně dopředu, už řešíme další rozvojové plány v rámci USA.
Jak se daří pobočce v Indii?
Indii vnímám jako významný trh. Je to vstupní brána do Asie, primárně pak do její jihovýchodní části. Rozvoj v rámci defence je zde velmi citelný. Přítomnost PBS Group je proto logická. Indický byznys má zcela odlišná specifika a platí v něm odlišná pravidla. To by bylo na samostatné téma. PBS India se zabývá obchodem a technickou podporou, její obraty se dlouhodobě pohybují ve stovkách milionů ročně. Rozhodně se tak nebavíme o tom, že tady něco rozjíždíme. Naopak jsme v roli stabilního partnera, který jedná na nejvyšších úrovních. V otázce rozvoje proudových motorů zde máme nové zákazníky. Indie se velmi snaží přivádět vlastní technologie a nebýt jen „low cost, low tech“. Určitý lokální produkt už zde funguje ve třídě nejnižších motorů a my se tomu přizpůsobujeme.
Znamená vstup do obranného průmyslu nutnost překonávat nějaké překážky?
Je to zcela specifický obor, takže samozřejmě že ano. Jedná se o výrobu vojenského materiálu a musí tak být jasně dané, kdo je koncový uživatel, pro jaké je to účely apod. Není to tak, že vyrobíte motor a zítra ho někam odvezete. Obranný průmysl má svá přísná legislativní specifika. V tomto případě má však přísnost a náročnost svoji logiku, a jisté nevýhody se tak vlastně mohou stát výhodami.
Z nevýhod výhody, jak to myslíte?
Díky náročné administrativě jsme pod větším dohledem. S klidnou duší pak můžeme říct, že v rámci exportních licencí nevyvážíme bez schválení příslušných orgánů vůbec nic. V tomto sektoru platí 100% transparentnost, což je v pořádku. (Pozn. red.: V loňském roce vyšlo v dezinformačních médiích, že iránský dron Shahed-238 používaný Ruskem k náletům na Ukrajinu, pohání proudové motory PBS. Společnost PBS GROUP však tato tvrzení spolehlivě vyvrátila.)
Jaké nároky na PBS GROUP klade fakt, že jste vnímáni jako podnik strategického významu?
Vnímáme skutečnost, že naše důležitost roste nejen v rámci ČR, ale celkově v rámci Evropské unie, kde se stále častěji účastníme velkých projektů v oblasti defence. Velmi citelně tak pociťujeme naši důležitost, a především okamžitou schopnost podílet se na obraně všech členských států NATO. Často si ale říkáme: Fajn, tak jsme strategickou firmou, co to ale pro nás znamená v celkovém kontextu podpory naší výroby? I zde Evropa oproti ostatním velmocím zaostává. To že jsme označováni za podnik strategického významu, nás pak rozhodně více zviditelňuje, což může přinášet i různé druhy útoků.
Tím se dostáváme k rozsáhlému kyberútoku, jemuž jste čelili. Jaké kroky jste podnikli pro lepší zabezpečení dat a máte doporučení pro ostatní firmy, jak se účelně bránit?
Co se týká kyberbezpečnosti, jsme jedni z mála, kteří se o tomto problému otevřeně baví. Skrývání skutečnosti, že čelíte podobným potížím, není podle mě správná cesta. Jsem zastáncem toho, že je třeba si zkušenosti předávat. Velmi intenzivně jsme spolupracovali s Ministerstvem vnitra, pod které spadá i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Otevřenost a edukace je důležitá a nemáme problém říct, že zabezpečení dat nás stojí vyšší desítky milionů korun. Bez toho to dnes nejde. Čím víc jste vnímáni jako strategická společnost, tím intenzivněji můžete čelit útokům, jejichž cílem není jen něco ukrást a poškodit. Těch motivací může být mnoho. Jako jedni z mála jsme přiznali, že jsme byli napadeni s cílem přerušit naši výrobu, což se naštěstí nepodařilo. Svět se zkrátka mění. Chceme jít příkladem a umět doporučit ostatním, jak se bránit.
Oznámili jste úspěšný test výfukového systému vyrobeného 3D tiskem. Má tato výrobní metoda z vašeho pohledu nějaká zásadní omezení nebo specifika, s nimiž se musíte vypořádat například stran standardizace, testování apod.?
Projekt zahrnoval redesign, výrobu a funkční zkoušky na motoru TJ40. Samotný výfuk vyhověl rozměrově a mechanicky odolal zátěži během testování na motoru, což potvrzuje vysokou kvalitu výroby 3D tiskem. Pro zavedení do sériové výroby by byly nutné další kroky. Projekt tak v současnosti slouží jako ověřený důkaz konceptu, na kterém budeme dále stavět. Nyní připravujeme rozsáhlejší projekt, který zahrnuje designové úpravy motoru, jež jsou pro aditivní výrobu zásadní. Na tomto projektu pracujeme s naším průmyslovým partnerem, který nám s úpravou designu a prototypování pomáhá. Naším cílem je mít funkční prototyp částečně tištěného motoru ještě tento rok.
Pane Čechale, co osobně považujete za největší úspěch skupiny?
Za rok 2024 jsem nejvíce hrdý na růst skupiny v globálním měřítku. Podařilo se nám stabilizovat řadu klíčových procesů, zvládli jsme růstové výzvy a úspěšně přesunuli část výrobních technologií do USA. Na růst jsem obzvlášť hrdý, byť ho mnozí vnímají jako jednoznačně pozitivní, skrývá se za ním velké množství práce, tlaku a složitých rozhodnutí. Těší mě také externí úspěchy a rostoucí viditelnost skupiny. PBS GROUP je dnes výrazně přítomna nejen na evropském trhu, ale rezonuje i v mezinárodním měřítku.
Další článek: Prolistujte si aktuální vydání časopisu STROJIRENSTVI.CZ 1/2025