Vodíkové palivové články nabízejí udržitelné řešení pro manipulační vozíky

Toyota Material Handling CZ s.r.o.
— vydáno 9. února 2022

Toyota je globálním lídrem v praktickém využití palivových článků s patnáctiletými zkušenostmi. Aktivity v tomto směru se koncentrují hlavně na severní Ameriku, která je průkopníkem v užívání i ve výrobě. Existuje mnoho faktorů, které činí z vodíku zelený, ekonomický a praktický zdroj energie.

Inzerce

Toyota Material Handling podporuje udržitelné podnikání a intralogistické procesy svých zákazníků prostřednictvím nabídky maximálně účinných energetických a pohonných systémů vozíků. Vyvíjí a implementuje technologie, které významně snižují emise CO2 a mají vysokou energetickou účinnost. Vodíkové palivové články mají velký potenciál a mohou být vedle li-ionové technologie další velmi výhodnou náhradou/alternativou k olověným bateriím. Ze stejného objemu vodíku je možné získat více energie než z tradičních zdrojů.

Pro koho je vodík optimální variantou

Výhody palivových článků využijí nejvíce uživatelé s velkými flotilami (50 a více), jejichž běžný vícesměnný provoz vyžaduje výměnu baterie. Čím více vozíků, tím vyšší nákladové efektivnosti dosáhnete. Řešení vyžaduje vyřízení legislativy a investice do plnicí a skladové infrastruktury, ale poté se budete již jen těšit z provozních úspor, které budou tím vyšší, čím více vozíků s palivovými články budete provozovat. EU navíc zavádění technologie s palivovými články aktivně podporuje.

Konec problémů s nabíjením a výměnou baterií

Velké flotily vozíků a vícesměnný provoz vyžaduje velký počet řidičů, které je potřeba školit, kontrolovat a řešit s nimi problémy vyplývající z nedodržování optimálních nabíjecích procesů. Eliminace výměny a údržby baterií i přechod na jednoduchý způsob doplňování paliva přinese značné časové i finanční úspory. Přejezd do vzdálených nabíjecích místností a vlastní výměna baterie zabere také mnoho času, nehledě na bezpečnostní rizika s touto výměnou spojená. Prostor nabíjecích místností lze využít k výrobní činnosti nebo ke skladování.

Vodíkový pohon může být praktičtější než li-ionové baterie. Opět záleží na vytížení vozíků v provozu. Pokud frekvence manipulace nedovoluje využít k dobíjení krátké přestávky (kolem 15 minut), což je optimální způsob, jsou palivové články kvůli velmi rychlému doplňování vodíku (1–3 minuty podle typu vozíku) optimálním řešením s minimálními prostoji. 0,5–1 kg vodíku v nádrži vystačí na 8 hodin provozu. Palivový článek je flexibilní, a proto se se špičkami vyrovnává snáze a efektivněji než olověné a li-ionové akumulátory.

Udržitelné i praktické řešení

Vodík lze extrahovat z celé řady látek, včetně ropy, plynu, biopaliv, kalů z čistíren odpadních vod a z vody. Při výrobě elektřiny z vodíku nevzniká žádný oxid uhličitý. Jsou-li k separaci vodíku použity obnovitelné zdroje energie, je proces kompletně bez emisí. To z něj dělá ideální formu zelené energie. Jediným odpadním produktem je destilovaná voda.

Skladovat a přepravovat elektřinu na velké vzdálenosti může být obtížné, ale skladovat a přepravovat vodík je snadné. To umožňuje plně využít potenciál obnovitelných zdrojů energie, jako je slunce a vítr, k extrakci vodíku.

Proč si vybrat Toyotu?

Toyota Material Handling nabízí kombinaci vlastních zkušeností a fundovaných partnerů. Díky tomu je schopna zajistit a realizovat kompletní spektrum řešení pohonu manipulační techniky odpovídající současným nejpokročilejším technologickým znalostem a vybrat a doporučit optimální řešení podle potřeb jednotlivých provozů.

Toyota spolupracuje na výrobě a používání palivových článků a vodíkové infrastruktury s americkou firmou PlugPower (založena 1997), aktuálním lídrem ve vývoji a výrobě čistých a komerčně použitelných energetických řešení. Je jediným globálním výrobcem schopným vyrábět palivové články pro odvětví manipulace s materiálem (24V–80V vozíky). Do provozu uvedla již přes 35 000 jednotek, což představuje zkušenost převyšující 100 miliónů provozních hodin.

  • TMH dodá vozík (nový nebo již aktivní) a provede nutné malé modifikace
  • PlugPower dodá kompletní systém palivových článků včetně vodíkové infrastruktury s CE certifikací

Infrastrukturu potřebnou pro zajištění dodávek, dopravy a skladování vodíku a čerpacích stanic lze pronajmout nebo koupit a platit jednotkovou cenu za spotřebovaný kg.

Může palivové články použít jakýkoliv vozík? Prakticky ano

V současné době lze vodík doporučit pro 85 % vozíků z flotily čelních i skladových vozíků značky Toyota. Řešení je vhodné i do mrazírenských skladů (rozsah pracovní teploty vodíku je -30°C až 40°C).

Každý elektrický vozík vyžaduje určitou modifikaci, aby mohl palivové články využít optimálně a bezpečně. Články jsou ale vyráběny se stejnými rozměry jako standardní olověné baterie, takže nevyžadují dodatečný prostor (bateriový prostor rozměru DIN). Všechny typy vozíků mohou být tankovány na stejném plnicím zařízení.

Životnost palivových článků dosahuje až 10 let. Je delší než u olověných baterií a srovnatelná s li-ionovými bateriemi.

Autor článku: Michal Škaloud

Další článek: Přechod na elektromobilitu zvyšuje nároky na přesnost výroby