VW: v Německu jasno, v USA never enging story

Redakce Redakce
— vydáno 3. listopadu 2015

Zatímco Německý úřad pro motorová vozidla KBA schválil plán koncernu Volkswagen svolat 2,4 milionu naftových vozů, kterých se v Německu týká skandál kolem pozměňování testů emisí, americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) se dále vrtá v kauze společnosti VW a rozšířil vyšetřování německého koncernu Volkswagen kvůli skandálu s měřením emisí. Úřad uvedl, že skandál se týká rovněž automobilů z modelových let 2014 až 2016 s šestiválcovými naftovými motory o objemu tři litry.

Inzerce

Německý úřad pro motorová vozidla KBA zhodnotil navrhované úpravy a časový harmonogram akce a považuje je za přijatelné. Volkswagen tak může svolávání aut do servisů zahájit v lednu 2016. 

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. V České republice se podle ministerstva dopravy skandál týká zhruba 106 000 vozů Škoda a několika desítek tisíc aut dalších značek koncernu Volkswagen. 

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. 

Nedávný průzkum společnosti Prophet nicméně ukázal, že zhruba dvě třetiny Němců považují skandál za přehnaný a domnívají se, že Volkswagen nadále vyrábí vynikající vozy. Německá kancléřka Angela Merkelová o víkendu uvedla, že skandál značku „Made in Germany“ nepoškodil. Dodala, že Volkswagen musí skandál vyřešit transparentním způsobem a uskutečnit strukturální změny, které zabrání, že se podobná situace v budoucnosti nebude opakovat. 

Spojené státy se ale nadále vrtají v kauze a rozšířily vyšetřování VW kvůli skandálu s měřením emisí, když americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) rozšířil vyšetřování německého koncernu Volkswagen kvůli skandálu s měřením emisí. Ten uvedl, že skandál se týká rovněž automobilů z modelových let 2014 až 2016 s šestiválcovými naftovými motory o objemu tři litry. Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval do aut se čtyřválcovými naftovými motory s objemem až dva litry. Obvinění EPA, že by takovýto software používal také v třílitrových motorech, ale německý koncern odmítl. 

„Volkswagen zdůrazňuje, že v případě třílitrových šestiválcových naftových motorů nebyl instalován žádný software, který by nepřípustným způsobem měnil údaje o emisích,“ sdělil mluvčí koncernu. Dodal, že Volkswagen bude s americkým úřadem na objasnění této záležitosti plně spolupracovat. 

Nové obvinění amerického úřadu se podle agentury AP týká zhruba deseti tisíc dalších aut. Patří mezi ně vozy Volkswagen Touareg z modelového roku 2014, Porsche Cayenne z modelového roku 2015 a vozy Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 a Audi Q5 z modelového roku 2016. „Volkswagen opět nedostál své povinnosti dodržovat zákony, které chrání kvalitu ovzduší pro všechny Američany,“ uvedla Cynthia Gilesová z úřadu EPA. 

Automobilka Porsche uvedla, že ji dnešní oznámení úřadu překvapilo. „Do tohoto oznámení byly všechny naše informace takové, že Porsche Cayenne Diesel je zcela vyhovující,“ uvedla podle agentury Reuters firma. 

Úřad již v září obvinil Volkswagen, že u řady vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Zářijové obvinění se týkalo vozů Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen, Beetle, Audi A3, Golf a Passat z modelových let 2009 až 2015. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V USA bylo podle dřívějších údajů tímto softwarem vybaveno asi 482 000 aut. 

Za každý z těchto automobilů přitom Volkswagen může dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta by tak jen v USA mohla teoreticky dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 443 miliard korun). Nové obvinění by podle AP mohlo potenciální pokutu zvýšit o dalších 375 milionů dolarů (devět miliard korun). 

Automobilka v důsledku skandálu vykázala svou první čtvrtletní ztrátu po více než dvaceti letech. V letošním třetím kvartálu prodělala na provozní úrovni 3,5 miliardy eur (zhruba 95 miliard korun) po zisku 3,2 miliardy eur před rokem. Výsledky negativně ovlivnila tvorba rezervy v objemu 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související se skandálem.

Další článek: Dle TÜV je nejspolehlivější zánovní vůz Mercedes B