Výroba aut v ČR a na Slovensku trhala rekordy
Výroba osobních aut v ČR a na Slovensku v loňském roce vykázala nové rekordy a celkově se vyšplhala na 2,38 milionu osobních vozů. Zatímco v Česku produkce vzrostla o více než osm procent na 1,344 milionu aut, na Slovensku se výroba zvýšila jen nepatrně na 1,04 milionu aut. Rekordní výrobu táhla poptávka na evropských trzích, loni se prodej v Evropské unii zvýšil o 6,8 procenta na 14,641 milionu.
Inzerce
V České republice rostli všichni tři výrobci. Nejvíce, o 12,5 procenta, zvýšila produkci Škoda Auto na 765.171 aut, nošovická automobilka Hyundai rostla o pět procent na 358.400 vyrobených vozů a kolínská TPCA zvýšila produkci o necelé jedno procento na 220.611 aut.
Export českých výrobců aut se loni zvýšil o 8,6 procenta na 1,6 milionu vozidel. Domácí prodej stoupl o čtyři procenta na 104.163 vozů.
"Nikdo nepočítá s tím, že tempa růstu mohou být i nadále tak vysoká, ne-li dvouciferná. Těch osm procent bude těžké překonat," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. Zvýšení by se podle něj letos mohlo pohybovat kolem pěti procent. Vedle kapacitních omezení bude záležet i na vývoji na jednotlivých trzích.
Růst v letošním roce očekává i slovenský Svaz automobilového průmyslu. "Automobilový rok byl výborný. Skutečnost, že se nám podařilo dosáhnout uvedeného počtu (vyrobených aut), je do budoucna povzbuzující. Lze předpokládat, že trend by mohl pokračovat dále," řekl k loňským výsledkům odvětví prezident svazu Juraj Sinay. Svaz očekává, že i letos produkce aut na Slovensku přesáhne hranici jednoho milionu vozidel.
Automobilový průmysl je v zemi pod Tatrami hlavním tahounem ekonomiky. Své továrny mají v zemi korejská automobilka Kia, dále německý Volkswagen a francouzský koncern PSA. Odvětví automobilového průmyslu posílí svou pozici ve slovenském hospodářství po dokončení továrny britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví závod na jihu Slovenska.
Evropský trh vykázal podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) růst již třetí rok za sebou. Údaje rovněž ukázaly pokles tržního podílu největší evropské automobilky Volkswagen, která se potýká s důsledky skandálu kolem falšování testů emisí. Její klíčová značka VW si nicméně udržela vedoucí pozici na trhu, zatímco její česká značka Škoda obsadila deváté místo.
Příznivý vývoj evropské poptávky po automobilech podle sdružení signalizuje, že spotřebitelská důvěra zůstává silná. A to navzdory politické nestabilitě i ekonomické nejistotě po klíčových událostech loňského roku, jako bylo například červnové referendum o odchodu Británie z Evropské unie.
Další článek: Kunovice připravují rozšíření svého podnikatelského inkubátoru