Vývoj specializovaných nástrojů pro automobilový průmysl

obr_01_walter2_W_XX_SO-AM_B2074-tangential_HSK_F4054-T_

WALTER CZ s.r.o.
— vydáno 12. listopadu 2024

Rychlý vývoj a neustálé zdokonalování jednotlivých dílů automobilů nutí výrobce a dodavatele nacházet stále vyspělejší konstrukční řešení, avšak se současným snižováním nákladů. Úspora a optimalizace procesů se dotýká i specializovaných nástrojů, které musí zastat více funkcí.

Inzerce

Očekává se, že do roku 2035 se počet automobilů na celém světě zvýší o 600 milionů a dosáhne celkového počtu 1,8 miliardy. Rychlý růst počtu vozidel je doprovázen stejně rychle rostoucím počtem požadavků, jakými jsou palivová účinnost, e-mobilita a používání nových materiálů. Aby výrobci a dodavatelé automobilů udrželi krok s rychlými změnami na trhu, musí často modernizovat designy i vlastní výrobu. Co však zůstává, je potřeba špičkových řešení pro obrábění. Zásadní je optimalizace procesů na úrovni jednotlivých komponentů. Klíčovou roli tak hraje partner, jenž dokáže tyto postupy implementovat. Společnost Walter nabízí svým zákazníkům kombinaci cenově výhodných řešení nástrojů a spolehlivého servisu, přičemž hlavním cílem je vždy najít možnosti, které nabízí nejlepší efektivitu nákladů. Požadavky, kterým společnost Walter čelí, jsou si obvykle strukturálně velmi podobné a často se liší jen v drobných detailech. Zaměřuje se proto na vývoj velmi specializovaných aplikací, a když je to možné, snaží se seskupit komponenty s podobnými vlastnostmi, s cílem dosáhnout standardizovaných řešení.

Foto: Walter

Snížení množství nástrojů

Jedním z nejvýznamnějších apelů pro současný automobilový průmysl je nutnost snížit počet nástrojů potřebných k obrábění jednotlivých součástí. Výsledkem může být například příliš vysoký součet tolerancí. Řešením je proto integrace co největšího počtu nástrojů. Společnost Walter řeší tuto výzvu vývojem nových specializovaných nástrojů nebo poskytováním nových řešení pro stávající aplikace. To zahrnuje i kombinaci několika funkcí v jednom nástroji. Názorným příkladem je obrábění klikové hřídele, která je ústřední součástí motoru. Kvůli nutnosti dosažení vysokých nároků na přesnost a standardů kvality povrchu představuje obrábění takových součástí mimořádně náročný úkol. Řešení je proto třeba přizpůsobovat specifickým potřebám jednotlivých zákazníků a neustále je vyvíjet tak, aby splňovala jejich proměnlivé požadavky. To umožňuje snížit náklady a tolerance.

Specializované nástroje šetří náklady

V automobilovém průmyslu hrají na rozdíl od obrábění v letectví a kosmonautice klíčovou roli náklady. Integrované nástroje, které se navíc snadno nastavují a lze je uvést do provozu pomocí principu „Plug’n’Play“, snižují množství potřebného času a pracovní síly, což má následně pozitivní dopad na náklady a celkovou udržitelnost. Proto je potřeba specializovaných nástrojů v automobilovém průmyslu výraznější než v leteckém a kosmickém průmyslu, kde se častěji používají standardizované nástroje. Například obrobení převodové hřídele pro automobily vyžaduje použití nástrojů, které jsou individuálně přizpůsobené konkrétnímu použití.

Foto: Walter

Dopad pokroku v oblasti e-mobility

Neustálý pokrok v oblasti e-mobility představuje další možnosti pro inovace. Zatímco mnoho společností v automobilovém průmyslu se stále nachází v první generaci e-mobility, jiné již dosáhly druhé generace a začínají se učit ze zkušeností z předchozích let. Komponenty v elektromobilech byly zpočátku jednoduché, ale s rostoucími zkušenostmi v této oblasti se firmy snaží vybavit je více funkcemi. Díky tomu zastane jedna součást více funkcí a logicky se tak jejich celkový počet sníží. Přirozeně i nástroje potřebné k obrábění sofistikovaných součástí budou odpovídajícím způsobem složitější. V současné době jsme u elektropohonů pro vozidla stále ve fázi zkoumání. Nicméně pokud se vyplní předpoklady a stále více specialistů na celém světě se bude této problematice věnovat, lze očekávat, že pokrok přinese nové výzvy. Walter na ně bude reagovat co nejlepší nabídkou v oblasti nástrojů.

Foto: Walter
Foto: Walter

Další článek: Bateriové úložiště MES funguje od léta v ústeckoorlické strojírenské firmě