Zvládnutá logistika je klíčem k efektivní výrobě

V poslední době čelí mnoho průmyslových podniků značným výzvám v oblasti logistiky. Ačkoliv počet zákazníků se nezměnil, množství zboží, které si odnášejí, klesá. Tento trend je často důsledkem ekonomické situace v průmyslu, výkyvů na exportních trzích a rostoucí konkurence ze strany levnějších čínských výrobků, které se postupně dostávají na trh.
Inzerce
Pro firmy, které se orientují na dodávky materiálů a komponentů pro specifické průmyslové oblasti, je však klíčové zajistit kontinuální kvalitu, bezproblémovou distribuci a dostupnost. Nárůst nevyprodaného zboží na skladě totiž může negativně ovlivnit cash flow i celkovou efektivitu podnikání.
Pokud chce firma v průmyslovém sektoru zůstat konkurenceschopná, musí se soustředit nejen na kvalitu svých výrobků, ale také na kvalitu dodávek. „V naší firmě moc dobře víme, že na dobré logistice často závisí dobré jméno. Naší prioritou je spokojený zákazník, který má dokonalý přehled o své objednávce a může se na nás stoprocentně spolehnout. Důvěra v kvalitu je základ dlouhodobého obchodního vztahu,“ tvrdí Libor Sedláček, spolumajitel tuzemské společnosti GUMEX, která se specializuje na prodej a výrobu produktů z pryží a plastů.
Rychlejší logistika podle potřeb zákazníků
Jak už bylo řečeno, kvalita nespočívá jen ve vlastnostech samotného výrobku, ale také v bezchybném a rychlém dodání. Dnešní odběratelé očekávají nejen správné zboží, ale také jeho včasnou expedici, která nenaruší jejich provoz. Proto GUMEX neustále inovuje svoje logistické procesy, aby zajistil hladký průběh dodávky bez zbytečných komplikací.
„V oblasti osobního odběru a doručování zboží se snažíme přizpůsobit trhu a celkový proces urychlit. S tím souvisí celá řada logistických procesů, například neustálá aktualizace optimálního uskladnění zboží ve skladech. Naší prioritou je dodat zboží zákazníkovi včas, v požadovaném množství a kvalitě,“ vysvětluje Marcela Nimrichter, vedoucí oddělení administrativy logistiky ve firmě GUMEX. Aby zefektivnil příjem i distribuci, založil GUMEX v loňském roce moderní logistické centrum v Brně o rozloze přes 3 000 m² s kapacitou 36 000 m³. Kromě navýšení skladových zásob zde zavedl také dvousměnný provoz, díky čemuž nyní dokáže rychleji reagovat na poptávku zákazníků a zároveň efektivně zásobovat pobočky po celé České republice i na Slovensku. Sortiment v rozsahu tisíců položek pod jednou střechou tak firmě umožňuje obratem expedovat objednávky zákazníkům, ať už prostřednictvím přepravních služeb, nebo formou osobního odběru. Při objednání zboží do 15 hodin navíc firma garantuje jeho odeslání ještě ten samý den.

Důvěra jako základ komunikace
Pro dlouhodobý úspěch firmy je klíčové udržet si zákazníka. Jak? Nízké ceny už dnes nestačí. Jak popisuje svoje zkušenosti s prodejem Libor Sedláček: „Cenu výrobku ovlivňuje řada faktorů od nákladů na dovoz a zpracování, přes logistiku až např. po platební podmínky a servis. Když narazíme na podezřele levnou konkurenční nabídku, často už tušíme, že některý z těchto aspektů chybí. Mnoho zákazníků se k nám totiž vrací poté, co podlehli lákavé ceně, ale nakonec byli zklamáni kvalitou či službami.“ Kromě kvalitního zboží proto firma klade důraz na férový přístup a důvěru, kterou lze získat zejména transparentností a flexibilitou v komunikaci.
Buďte štědří a udržte si zákazníka
Dalším způsobem, jak firma může zlepšit vztahy se zákazníky, jsou různé benefity a slevy za věrnost, nebo za první nákup, a speciální programy pro VIP zákazníky, kteří požadují větší flexibilitu a personalizované služby. V dnešním rychlém světě je pak rozhodující hlavně efektivita nákupu. I proto mnoho firem neustále vylepšuje svoje e-shopové řešení. Firma GUMEX například vytvořila na svých webových stránkách zákaznickou zónu, kde mají registrovaní zákazníci přístup k přehledné historii všech svých objednávek – a to bez ohledu na to, zda je uskutečnili online, telefonicky nebo osobně. K dispozici jsou také veškeré související dokumenty, jako faktury, účtenky a dobropisy, stejně jako individuální ceny šité na míru konkrétním odběratelům. Ze zákaznické zóny GUMEX lze též zadat poptávku na výrobek na míru či objednat vzorník.
Firma zde navíc zpřístupní ještě podrobnější přehled o skladové dostupnosti. U produktů, které momentálně nejsou skladem, se tak například zobrazí nejen informace o jejich budoucí dostupnosti, ale i konkrétní termín naskladnění. Tato funkce je zvláště užitečná při větších on-line objednávkách. „Pokud si zákazník objedná více kusů, než je aktuálně k dispozici, ihned uvidí, kdy mu bude doručen zbytek,“ popisuje Sedláček. A dodává také, že na rozdíl od mnoha B2B webů, kde jsou ceny často jen orientační, zákaznická zóna GUMEXU zobrazuje každému přihlášenému zákazníkovi jeho konkrétní ceny. Díky tomu mají nejen nakupující, ale i konstruktéři nebo technici přehled o skutečné ceně dané položky.
„Víme, že nároky na nákupčí neustále rostou a že nemohou dokonale ovládat problematiku všech doplňkových výrobků, jako jsou hadice a těsnění. Proto je součástí zákaznické zóny i intuitivní poptávkové centrum, které uživatele snadno provede celým procesem. My pak můžeme díky přesným informacím připravit nabídku rychle a bez zbytečného doptávání,“ uzavírá Sedláček.
Další článek: Přihlaste se na seminář o nástrojích ISCAR ve firmě ŽĎAS