Zvládnutí náročných technologií pomůže firmám prosperovat i v náročných časech
Současná situace ve strojírenství nemilosrdně prověřuje konkurenceschopnost českých výrobních firem. Zdeněk Čožík, obchodní zástupce DMG MORI Czech, v rozhovoru vysvětluje, jakým výzvám a jakými způsoby čelí strojaři změnám na trhu.
Inzerce
Zobecnit situaci na malém prostoru je velmi složité. Někomu klesly zakázky, někdo byl zvyklý „vidět“ měsíce dopředu a místo toho má výhled na týdny, jiným společnostem klesá sériovost. Celkově vede trend k maximální univerzálnosti technologií a rychlým procesům při změně typu a objemu zakázek.
Český statistický úřad zveřejnil data, podle kterých strojírenství zpomaluje celý náš průmysl. Proč prodej strojů vázne?
Neřekl bych, že přímo vázne prodej strojů. Spíše se změnily požadavky a struktura poptávaných technologií. Namísto velkého počtu jednoduchých a levnějších strojů řešíme komplexní stroje typu multifunkčních center, pětiosých strojů a podobně. Často zajišťujeme náročné technologie „na klíč“, obvykle s automatizací. Zkrátka, na co si dříve firmy koupily soustruh a frézku, řeší například jedním multifunkčním strojem. Pomůžou si tím k lepšímu toku materiálu dílnou, snížení počtu obsluh i zkrácení vedlejších časů.
Automobilový sektor už není takový hit jako dřív. Na jaké další obory se obráběči nyní orientují?
Trochu mne zaráží, jak rychle se stal „automotive“ z tahouna českého průmyslu jeho černou ovcí. Pro spoustu zákazníků není vůbec jednoduché změnit obor, opustit vybudované vztahy s odběrateli a jít do tvrdého konkurenčního boje v jiném odvětví průmyslu. Domnívám se, že převažujícím motivem „ústupu“ od automobilového průmyslu jsou hlavně stále klesající marže, nikoliv nedostatek zakázek. Jak strojařům v této situaci pomáhá DMG MORI? Moc jiných variant, než je často zmiňované zvyšování produktivity výroby, asi není. Stroj vydělává tehdy, pokud je „v třísce“, a právě příprava polotovaru, upínání a odepínání během chodu stroje je často to, o čem se se zákazníky bavíme. U většiny obchodních jednání je dnes jedna z prvních otázek k diskusi automatizace. V DMG MORI těžíme z široké škály variant automatizací a hlavně know-how našich výrobních závodů a zákazníků po celém světě. Například problémy s nedostatkem pracovníků řešili naši kolegové v západní Evropě a Japonsku už před spoustou let a můžeme se tedy opřít o fungující a prověřené aplikace.
O jaké typy strojů se vaši zákazníci zajímají? Jaké funkce jim pomohou v době, kdy se vše neustále mění?
Pro první část zákazníků jsou prioritou různé varianty paletizací a automatizací. I ti, kteří tato řešení před lety odmítali s tím, že nedělají tisícové série, jsou nuceni o tomto uvažovat. Vždyť paletizace plánují už i tak „kusoví“ uživatelé, jako třeba nástrojárny. Naše stroje je možno vybavit už při výrobě přípravou pro automatizaci tak, aby mohl zákazník v budoucnu pružně reagovat na potřeby trhu a případně nějakou tu automatizaci za cenu minimálních nákladů ke stroji připojit. Další část zákazníků se zabývá výše zmíněnou integrací více technologií do jednoho stroje.
Jaké jsou vaše argumenty pro to, aby firmy investovaly nyní a nevyčkávaly?
V této době asi všichni rozumíme opatrnosti zejména menších firem a jejich nižší ochotě k investicím. Trh a konkurence, myšleno i ta zahraniční, ale nestojí a pomyslné nůžky mezi firmami se začínají rozevírat. Kdo je šikovný a může nabídnout kvalitní technologie a schopné lidi, obvykle práci sežene. Zákazníkům také můžeme nabídnout zajímavé varianty financování přes naši společnost DMG MORI Finance s odloženými splátkami až po dodání stroje a rozjetí výroby.
Další článek: Ford Motor Company jako první použije technologii Simatic Workstation